Milyen AdBlue-t vegyek az autómba?

Milyen AdBlue-t vegyek az autómba?

Az AdBlue folyadék ma már elengedhetetlen része a modern dízelmotoroknak, különösen azoknak, amelyek a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak kívánnak megfelelni.

Ez a cikk bemutatja, mi is az AdBlue, hogyan működik a rendszer, és mire érdemes figyelni az AdBlue-val felszerelt autók használata során, illetve kitér arra is, hogy van-e különbség a különböző gyártók által készített AdBlue folyadékok között.

 

A legutóbbi cikkünk az ipari hajtóműolajok típusairól és szabványairól szólt. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

Mi az AdBlue és milyen szerepet lát el az autóban?

Az AdBlue egy speciális folyadék, amelyet a dízelmotorok kipufogógáz-tisztító rendszerében használnak. Kémiai összetételét tekintve egy 32,5%-os karbamid és 67,5%-os ioncserélt víz keveréke, amelyet a járművek kipufogógázaiba fecskendeznek be, hogy csökkentsék a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását. A nitrogén-oxidok a légszennyezés jelentős forrásai, és az egészségre is károsak, ezért az Európai Unió és más országok szigorú kibocsátási normákat vezettek be, amelyek teljesítéséhez az AdBlue használata elengedhetetlen a dízeljárművek számára.

Az AdBlue rendszer működésének folyamata

Az AdBlue-t a jármű külön erre a célra kialakított tartályába töltik, ahonnan egy vezérlőegység által szabályozott módon, precízen adagolják a kipufogórendszerbe. A folyadék az SCR (Selective Catalytic Reduction) katalizátorba jut, ahol a magas hőmérséklet hatására ammóniává bomlik. Az ammónia reakcióba lép a kipufogógázban található nitrogén-oxidokkal, és ezek ártalmatlan nitrogénné és vízgőzzé alakulnak. Ennek a kémiai reakciónak köszönhetően jelentősen csökken a járművek károsanyag-kibocsátása, ami hozzájárul a tisztább levegőhöz és a környezetvédelemhez.

Milyen autókba kerül bele az AdBlue rendszer?

Az AdBlue rendszer alkalmazása a dízelüzemű járművekben az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma bevezetésével vált széles körben elterjedtté. Az Euro 6-os szabványt az Európai Unió 2014-ben vezette be, és jelentős szigorításokat tartalmazott a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátására vonatkozóan. Nagyjából ekkorra (2015) datálhatjuk az AdBlue-s dízel motorok megjelenését is. A korábbi, Euro 5-ös szabványhoz képest az NOx kibocsátási határértéket 180 mg/km-ről 80 mg/km-re csökkentették, ami drámai javulást igényelt a dízelmotorok tisztítótechnológiájában.

Az AdBlue rendszert, amely az SCR (Selective Catalytic Reduction) technológián alapul, ezért kezdték el széles körben alkalmazni a modern dízelmotorokban. A rendszer elsősorban a közép- és felsőkategóriás járművekben jelent meg először, mivel ezeknél a nagyobb motorméret és a magasabb károsanyag-kibocsátás miatt különösen fontos volt a szigorú normák betartása. Azonban az idő előrehaladtával, ahogy a kibocsátási normák még tovább szigorodtak, és az Euro 6d temp szabvány is megjelent, az AdBlue technológia elterjedt az alsóbb kategóriás autókban is.

Napjainkban az AdBlue rendszert szinte minden dízelmotoros járműbe beépítik, legyen szó személyautókról, kisteherautókról, tehergépkocsikról vagy autóbuszokról. Különösen fontos a haszonjárműveknél, mint a teherautók és autóbuszok, amelyek nagy terhelés mellett működnek, és ahol a károsanyag-kibocsátás szintje különösen magas lehet. Emellett a személyautók esetében is egyre gyakoribbá vált az AdBlue használata, ahogy a gyártók igyekeznek megfelelni az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, és csökkenteni kívánják járműveik ökológiai lábnyomát.

A rendszer elterjedése jelentős lépés a tisztább és környezetbarátabb dízeltechnológia felé, amely lehetővé teszi a dízelmotorok további használatát a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével.

Mennyi AdBlue-t fogyasztanak az autók és milyen sűrűn kell cserélni?

Az AdBlue fogyasztása járművenként változó, és függ a motor méretétől, a jármű használatától, valamint a vezetési stílustól. Általánosságban elmondható, hogy az AdBlue fogyasztás a dízel üzemanyag-fogyasztás 2-6%-a között mozog. Például egy átlagos dízel személyautó esetében, amely 100 kilométeren körülbelül 5 liter üzemanyagot fogyaszt, 1000 kilométeren nagyjából 1-3 liter AdBlue folyadékra van szükség. A tartály kapacitása járművenként eltérő lehet, de általában 10-20 literes tartályokkal szerelik fel őket, ami azt jelenti, hogy az újratöltésre 10 000-20 000 kilométerenként kerülhet sor.

Mire kell odafigyelni egy AdBlue-s autóval kapcsolatban?

Az AdBlue-val felszerelt autók használata során néhány fontos dologra érdemes figyelni. Először is, az AdBlue folyadékot soha nem szabad a gázolaj tartályba tölteni, mert ez súlyos károkat okozhat a motorban. Másodszor, mindig figyelni kell a műszerfalon megjelenő figyelmeztető jelzésekre, amelyek az AdBlue szint csökkenését jelzik. Ha az AdBlue tartály kiürül, a jármű nem lesz képes elindulni, mivel az SCR rendszer működése elengedhetetlen a motor károsanyag-kibocsátási előírásainak teljesítéséhez.

Van-e különbség a különböző gyártók AdBlue folyadékai között?

Az AdBlue folyadékokat az ISO 22241 szabvány szerint kell előállítani, amely biztosítja, hogy a termék minősége és összetétele minden gyártó esetében azonos legyen. Ez azt jelenti, hogy a különböző gyártók AdBlue folyadékai közötti különbség minimális, és a legtöbb esetben csereszabatosak. Azonban mindig érdemes megbízható forrásból származó AdBlue-t használni, mivel a nem megfelelő minőségű folyadék használata károsíthatja az SCR rendszert, ami drága javítási költségeket vonhat maga után. Az alacsony minőségű AdBlue tartalmazhat szennyeződéseket, amelyek eltömíthetik a rendszert, vagy nem megfelelő arányú karbamidot, ami csökkenti a rendszer hatékonyságát.

Összegzés

Az AdBlue folyadék alapvető szerepet játszik a modern dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának csökkentésében. Az AdBlue rendszert elsősorban olyan járművekben találjuk meg, amelyek megfelelnek a szigorúbb kibocsátási normáknak, és a használata hozzájárul a környezet védelméhez. Az AdBlue folyadék rendszeres karbantartása és utántöltése fontos a jármű megfelelő működése szempontjából, és érdemes megbízható forrásból származó terméket használni, hogy elkerüljük a rendszer esetleges károsodását.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: +36 30 285 8781

e-mail: olajosvili@gmail.com

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*