Fagyálló hűtőfolyadék és fékfolyadék BMW szeméyautókba

Fagyálló hűtőfolyadék és fékfolyadék BMW szeméyautókba

Fagyálló hűtőfolyadékok és fékfolyadékok BMW személyautókba

A BMW személyautók teljesítményének és biztonságának fenntartásához elengedhetetlen a megfelelő folyadékok használata a hűtő- és fékrendszerekben. A fagyálló hűtőfolyadék nem csupán a fagyás ellen nyújt védelmet, hanem biztosítja a motor optimális hőmérsékletét, valamint védi a fém alkatrészeket a korróziótól. A fékfolyadék viszont a fékrendszer megbízható működéséhez elengedhetetlen, hiszen a megfelelő fékerőt és reakcióidőt biztosítja. Mindkét folyadék rendszeres cseréje és karbantartása létfontosságú a BMW járművek hosszú távú, biztonságos üzemeltetéséhez.

 

A legutóbbi cikkben a BMW személygépjárművekbe való motorolajolajokat jártük körül. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

Mivel a korábbi cikkünkbe a terjedelme már nem fért bele, hogy a BMW járművekbe való fagyállókról és fékfolyadékokról is írjunk, ezt a hiányt ezzel a cikkel pótoljuk. A következő sorokban bemutatjuk, hogy miért használunk fagyálló hűtőfolyadékot, illetve a fagyálló feladatait, főbb típusait és az éllettartamára és csere periódusára vonatkozó információkat a BMW által meghatározott szempontok szerint.

 

Először is nézzük meg, hogy miért használunk fagyálló hűtőfolyadékot az autónkban:

A fagyálló hűtőfolyadék használata alapvető fontosságú a modern motorok működése szempontjából. Elsődleges szerepe, hogy megakadályozza a hűtőrendszerben lévő víz fagyását hideg időjárási körülmények között. Ha a víz megfagyna a motorban, az súlyos károsodásokat okozhat, például a hűtőcsövek szétrepedését vagy a motorblokkok megrepedését. Ezen kívül a fagyálló hűtőfolyadék nyáron is létfontosságú, mivel meggátolja a túlmelegedést, és fenntartja a motor ideális hőmérsékletét.

 

A fagyálló hűtőfolyadék főbb funkciói:

  • Fagyás elleni védelem: Télen megakadályozza, hogy a hűtőrendszerben lévő folyadék megfagyjon, ami megvédi a motort és a hűtőrendszer alkatrészeit a károsodástól.
  • Túlmelegedés elleni védelem: Nyáron csökkenti a hűtőfolyadék forráspontját, így a motor túlmelegedése ellen is védelmet nyújt, különösen nagy terhelés vagy forró időjárás esetén.
  • Korrózióvédelem: A fagyálló adalékai védik a hűtőrendszer fém alkatrészeit, például a radiátorokat, vízpumpákat és hengerfejeket a korróziótól, amely idővel lerakódásokat okozhat.
  • Kavitáció és erózió elleni védelem: A modern fagyálló folyadékok védik a hűtőrendszer belső felületeit a kavitáció, azaz a folyadékok gyors nyomásváltozásából eredő károsodások ellen.
  • Kenés: A fagyálló: a fagyálló, ami biztosítja a vízpumpa mozgó alkatrészeinek a kenését. A megfelelő kenés hiányában a vízpumpa idő előtti öregedése következhet be.
  • Műanyagokkal és elasztomerekkel való kompatibilitás: A modern motorok hűtőrendszere egy igen bonyolult és összetett rendszer ami nem csak fém, hanem különböző műanyag és gumi alkatrészekből is áll. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék kompatibilis ezekkel az anyagokkal és használatuk esetén nem öregszenek el a műanyag és gumi alkatrészek idő előtt.

 

BMW fagyálló hűtőfolyadék szabványok:

A BMW járművek esetében a megfelelő fagyálló kiválasztása egy relatíve egyszerű folyamat, hiszen a BMW AG a motorolajokhoz hasonlóan a fagyálló hűtőfolyadékok esetében is saját szabványrendszert használ és ennek keretében jól koordinálja a használható hűtőfolyadékokat.

 

A BMW AG által meghatározott fagyálló hűtőfolyadék szabványok:

BMW fagyálló szabványFagyálló típusaSzin
BMW Lifetime Coolant 07 – BMW LC-07G30-91 Nitritmentes hűtőrendszer fagyálló és korróziógátló folyadékMagenta
BMW Lifetime Coolant 87 – BMW LC-87Nitritmentes hűtőrendszer fagyálló és korróziógátló folyadékKék
 – BMW LC-18BMW Lifetime Coolant 18Frostox HT-12 fagyálló és korróziógátló folyadékZöld
BMW Lifetime Coolant 13 – BMW LC-13i3 fagyálló koncentrátumKék

 

  • BMW LC-07: Szilikát és nitritmentes fagyálló hűtőfolyadék ami az R56 Mini W16 motorkódú dízelmotorjaihoz került kifejlesztésre. Ez a típusú fagyálló hűtőfolyadék más BMW járműben nem hasznhálható. Az R56 Mini W16 dízelmotorban a BMW LC-07 hűtőfolyadéktól eltérő fagyálló használata motorkárosodást okozhat.

 

  • BMW LC-87: Kék, kékes-zöld színű nitrit és aminmentes fagyálló hűtőfolyadék az 1986 után gyártott BMW-kben való használatra. Ez egy G48/G11 szabványra épülő H-OAT (hibrid szerves sav) technológiájú fagyálló hűtőfolyadék.

 

A következő fagyálló hűtőfolyadékok kerültek fel a BMW LC-87 szabvány listára:

Terméknév

Gyártó

AD Original AD 48AD Parts, S.L.
AlpineC48Mitan Mineralöl GmbH
Antifreeze HD G11 KLukoil Lubricants Europe GmbH
Aral Antifreeze ExtraAral AG
AVIA Antifreeze APNAVIA Mineralöl AG
AWM G11Tosol-Sintez
BMW AntifreezeBMW AG
Engmans Super Antifreeze and CoolantUnico Manufacturing
Glycostar ST48Kuttenkeuler GmbH
GLYSANTIN® G48®BASF series introduction
Kuttenkeuler Antifreeze ANF KK48Kuttenkeuler GmbH
LUKOIL COOLANT PLUSLukoil Lubricants Europe GmbH
MAINTAIN FRICOFINFuchs Europe Schmierstoffe GmbH
Radiocool NFCastrol International
Zerex G48®Valvoline
Valvoline OEM Advanced 48Valvoline

 

  • BMW LC-18: A Haertol Chemie GMBH által gyártott zöld színű Frostox H12 Si-OAT technológiájú fagyálló hűtőfolyadék, ami a 2018.03 után gyártott BMW személyautók gyárti feltöltése A mai legfejlettebb monoetilén-glikol alapú fagyálló hűtőfolydék ami Si-OAT, monokarbonsav mentes technológiára épül. Nem tartalmaz nitriteket, foszfátokat, molibdátokat és borátokat.A BMW LC-18 szabvánnya minösszesen két fagyálló hűtőfolyadék rendelkezik. Ezek a Frostox HT-12 és a Valvoline HT-12 fagyálló hűtőfolyadékok

 

Melyik típusú fagyálló kell az egyes BMW típusokba?

A következő lista a BMW gyárt által első feltőltésre használt fagyálló típusokat tartalmazza a BMW járművek típusai szerint. A BMW azt javasolja, hogy minden esetben az első feltöltésre használt típusú fagyálló hűtőfolyadékkal töltsük fel a járművet a jövetkező szervizek során is, mert ezzel tudjuk minimalizálni a műszaki meghibásodások kockázatiait:

 

BMW jármű típusaBMW LC-07BMW LC-87BMW LC-18

i3 coolant concentrate (BMW LC-13)

MINI R55, R56; diesel engine W16

X
F15, F16, F26, production to 30.06.2018X
G01, G02, G05, G07, production until 30.06.2018X
F06, F12, F34, F36, F85, F86, F90, production until 31.07.2018X
G11, G12, G14, G15, G30, G31, G32, production until 31.07.2018X
G29, production until 30.11.2018X
F20, F21, F22, F23, F30, F31, F32, F33, F35, F39, F45, F46, F48, F80, F82, F83, F87, Production until 31.12.2018X
G20, production until 31.12.2018X
I01 (coolant circuit for the drive components), I12, I15, production until 31.12.2018X
RR04, RR5, RR6, RR11, RR12, RR31, production until 31.12.2018X
F49, F52, production until 31.01.2019X
G08, G38, production until 31.01.2019X
F54, F55, F56, production to 31.05.2019X
F57, F60, production until 31.06.2019X
F15, F16, F26, production from 01.07.2018X
G01, G02, G05, G07, production from 01.07.2018X
F06, F12, F34, F36, F85, F86, F90, production from 01.08.2018X
G11, G12, G14, G15, G30, G31, G32, production from 01.08.2018X
G29, production from 01.12.2018X
F20, F21, F22, F23, F30, F31, F32, F33, F35, F39, F45, F46, F48, F80, F82, F83, F87, Production from 01.01.2019X
G20, production from 01.01.2019X
I01 (coolant circuit for the drive components), I12, I15, production from 01.01.2019X
RR04, RR5, RR6, RR11, RR12, RR31, production from 01.01.2019X
F49, F52, production from 01.02.2019X
G08 (ICE & BEV), G38, production from 01/02/2019X
F54, F55, F56 (ICE & BEV), production from 01/06/2019X
F57, F60, production from 01.07.2019X
F40, F44, F91, F92, F93, F95, F96, F97, F98, starting with SOPX
G06, G16, G21, G22, G23, G26 (ICE & BEV), G28, G42, G80, G82, G83 from SOPX
i20 from SOPX
U06 from SOPX
i01 heater circuitX
Other vehicles of the BMW, BMWi, MINI and Rolls-Royce modelsX

 

A fagyálló hűtőfolyadék cseréje: A BMW AG által javasoltak alapján, a korrózióvédő hatás csökkenése miatt be kell tartani a fagyálló hűtőfolyadékok 4 évenkénti cseréjét (ez M járművek esetében 3 év). A hideg évszak kezdete előtt ellenőrizni kell a hűtőfolyadék fagyálló koncentrációját, valamint annak összetételét akkor is meg kell vizsgálni, ha utántöltés történt.

 

BMW járművek esetében használt fékfolyadékok:

 A BMW csoport fékrendszereiben használt glikol alapú fékfolyadékoknak az alábbi követelményeknek kell megfelelniük többek között:

  • Magas forráspont
  • Kiváló hidegállóság
  • Alacsony összenyomhatóság
  • Korrózióvédelem a fékrendszer összes fém alkatrészénél
  • Megfelelő kenési tulajdonságok
  • Kompatibilitás a fékrendszerben használt gumi alkatrészekkel és elasztomerekkel

 

Ezeket a követelményeket a BMW csoport által jóváhagyott DOT 4 minőségű fékfolyadékok teljesítik:

BMW 83130443026 – Korábban elérhető hagyományos DOT4 fékfolyadék

BMW 83132405977 – BMW DOT4 LV fékfolyadék

 

Szilikon alapú fékfolyadékok hátrányai

A szilikon alapú fékfolyadék összenyomhatósága nagyobb, és mivel nem képes elnyelni a nedvességet, 100°C felett üzemanyaggőz-zár kialakulásához vezethet, illetve nagyon alacsony hőmérsékleten jegesedést okozhat. Ezek a hosszú távú tesztek alapján szerzett tapasztalatok miatt a BMW csoport nem hagyta jóvá a szilikon alapú fékfolyadékok használatát.

 

Glikol alapú fékfolyadék higroszkópos tulajdonságai

A glikol alapú fékfolyadékok nedvességet szívnak fel (higroszkóposság), például a tágulási tartályon vagy a fékcsöveken keresztül a környezeti levegőből. A vízfelvétel miatt a fékfolyadék kezdeti forráspontja csökken, ami a teljes rendszer aktív biztonságát veszélyezteti. Például, ha a fékrendszer nagy terhelésnek van kitéve, mint például gyors lejtmenet esetén, a hőterhelés miatt üzemanyaggőz-zár alakulhat ki a fékfolyadékban. A legrosszabb esetben ez a teljes fékrendszer meghibásodását jelentheti! Ezért fontos, hogy mindig betartsuk a fékfolyadék csereintervallumokat!

 

Mikor kell a fékfolyadékot lecserélni?

A legtöbb gyártóhoz hasonlóan a BMW AG is azt javasolja, hogy kétévente cseréljük le a fékfolyadékot. A kétéves csereintervallumtól függetlenül vannak olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy a fékrendszer figyelmet igényel. Az egyik legfontosabb figyelmeztető jel, ha a fékfolyadék szintje alacsony vagy a fék nem működik megfelelően, és fékezéskor „szivacsos” érzete van a fékezésnek. Ha fékezéskor a fékpedál mélyebbre nyomódik, mint általában, vagy hosszabb ideig tart a fékezés, érdemes ellenőriztetni a fékrendszert, illetve ellenőrizni a fékfolyadék szintjét. Amennyiben a fékfolyadék cseréje már több mint két éve történt, úgy érdemes mielőbb lecserélni a fékfolyadékot.

 

Milyen fékfolyadék kell a BMW-be?

A BMW TIS-ben található tájékoztatás alapján:

  • Minden járművet, amely dinamikus stabilitásvezérlő rendszerrel (DSC) rendelkezik,: új, alacsony viszkozitású DOT 4 (DOT4 LV, DOT4 Plus) fékfolyadékkal kell feltölteni.
  • Minden más jármű, ami nem rendelkezik DSC rendszerrel: feltölthető hagyomáűnyos DOT4 vagy alacsony viszkozitású DOT 4 (DOT4LV, DOT4 Plus) fékfolyadékkal is.

A DOT4 és az alacsony viszkozitású DOT4 fékfolyadékok keverhetőek egymással.

A gyári cikkszámú BMW DOT4 LV fékfolyadék mellett a következő fékfolyadékok egyikét használni helyettesítő termekként:

  • ATE DOT4 SL.6
  • Febi DOT4 LV
  • Motul DOT4 LV

 

Fékfolyadékok versenypálya használatra: Pályahasználathoz ajánlott nagyobb teljesítményű fékfolyadékot, például Ate Typ 200, Motul RBF600, RBF660 vagy Castrol SRF típusokat használni, mert ezek magasabb forrásponttal rendelkeznek, és erős terhelés esetén sem fog cserben hagyni minket az autó féke. Utcai használatra azonban érdemes visszaváltani az LV folyadékra, különösen hidegebb éghajlatokon.

 

Összegzés

A fékfolyadék és a hűtőfolyadék rendszeres karbantartása elengedhetetlen a jármű optimális működéséhez és biztonságához. A fékfolyadék nedvességfelvétele idővel csökkenti a fékrendszer hatékonyságát, ezért a rendszeres csere és ellenőrzés kulcsfontosságú. Ugyanígy, a hűtőrendszer megfelelő működéséhez a fagyálló folyadék állapota is kritikus szerepet játszik: megakadályozza a motor túlmelegedését, fagyását, valamint védi a fém alkatrészeket a korróziótól. Mindkét folyadék állapotának figyelemmel kísérése és a gyártói előírások betartása jelentősen hozzájárul a jármű hosszú távú megbízhatóságához és biztonságos üzemeltetéséhez.

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*