Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása – Mi az a mennyiség, ami még normális?

Az autók belsőégésű motorjának olajfogyasztása – Mi az a mennyiség, ami még normális?

Az elmúlt időszakban sokan kerestek meg a belsőégésű motorok olajfogyasztásával kapcsolatos kérdésekkel ezért újraírtam egy korábbi cikkemet ami ezzel a témakörrel foglalkozik.

Ebben a cikkben összegyűjtöttem a motorolaj fogyasztás okait, megírtam az olajfogyasztás normális mértékét és a összegyűjtöttem a  problémákat amit az okozhat, ha nem foglalkozunk a megnövekedett olajfogyasztással.

A legutóbbi cikkünkben a 0W-20 és 5W-30 viszkozitású motorolajok közötti különbségekről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

Bevezetés

A belsőégésű motorok kenése elengedhetetlen a megfelelő működés és hosszú élettartam szempontjából. A motorolaj feladata, hogy csökkentse a súrlódást a mozgó alkatrészek között, biztosítsa a hőelvezetést, valamint védje a motort a kopástól és szennyeződésektől. Azonban a motorolaj idővel fogy, és ennek mértéke nagyban függ a motor típusától, állapotától, valamint a jármű használati körülményeitől. De mennyi az a fogyasztás, ami még normálisnak tekinthető? És mikor kell aggódnunk egy esetleges meghibásodás miatt?


A motorolaj fogyásának természetes okai

A belsőégésű motorok az üzemelés során bizonyos mennyiségű motorolajat elhasználnak, ami teljesen természetes jelenség. Az olaj egy része az égéstérbe kerülhet és eléghet, más része pedig a párolgás révén csökkenhet. A következő tényezők befolyásolják az olajfogyasztás mértékét:

  • Motor konstrukciója: Egyes motortípusok gyárilag nagyobb olajfogyasztással rendelkeznek. Például a régebbi tervezésű motorok vagy a nagy teljesítményű sportmotorok esetében ez a jelenség gyakoribb.
  • Motor állapota és kopása: Az elhasználódott motoroknál nagyobb lehet az olajfogyasztás a kopott dugattyúgyűrűk, szelepszár-szimeringek vagy hengerek miatt.
  • Használati mód: A dinamikus vezetés, a magas fordulatszám, valamint a gyakori hidegindítás növelheti az olajfogyasztást.
  • Olajminőség és viszkozitás: A túl híg vagy nem megfelelő minőségű olaj használata gyorsabb elpárolgást és nagyobb fogyasztást eredményezhet.

Mennyi az elfogadható olajfogyasztás?

Az újabb személygépkocsik esetében a gyártók általában minimális olajfogyasztást garantálnak. Egy modern motor esetében az olajfogyasztás jellemzően az üzemanyag-fogyasztás 0,05–0,5%-a között mozog. Ez azt jelenti, hogy ha egy jármű átlagosan 6-8 litert fogyaszt 100 kilométeren, akkor az olajfogyasztás 1000 kilométerenként kb. 0,05–0,3 liter lehet.

Idősebb, nagyobb futásteljesítményű járművek esetében az olajfogyasztás általában 0,5–3 dl/1000 km között alakulhat, de bizonyos esetekben ez elérheti az 1 litert is. A legtöbb autógyártó maximum 1 liter/1000 km olajfogyasztást tart még elfogadhatónak, de egy ilyen mértékű fogyasztás már figyelmeztető jel lehet arra, hogy valamilyen kopás vagy műszaki hiba áll fenn a motorban.

Modern autókban a szűk illesztések miatt az olajfogyasztás mértéke alacsonyabb, mint a 2000-es évek elején gyártott autók esetében. A 2015 után gyártott autóknál a normál olajfogyasztás mértéke mindösszesen 1-2dl/1000Km. Ettől függetlenül egyes autógyártók motorjai estében idejekorán jelentős olajfogyasztást tapasztalhatunk ami az egyre bonyolultabb motorkonstrukciók következménye.


Az emelkedett olajfogyasztás lehetséges okai

Ha egy járműnél a megszokottnál gyorsabban csökken az olajszint, annak több oka is lehet:

  1. Dugattyúgyűrűk és hengerek kopása – Ha a dugattyúgyűrűk elhasználódtak, nem tudják megfelelően tömíteni az égésteret, és az olaj könnyebben bejuthat az égéstérbe, ahol elég.
  2. Szelepszár-szimeringek elhasználódása – A szelepszár tömítetlensége miatt az olaj bejuthat az égéstérbe, ami kékes füstöléshez és megnövekedett olajfogyasztáshoz vezethet.
  3. Turbófeltöltő problémák – A hibás vagy elhasználódott turbótengely-tömítések miatt az olaj a szívórendszerbe kerülhet, ami fokozott olajfogyasztást eredményez.
  4. Túlzott olajnyomás – Ha a motor túlzott olajnyomással működik, az olaj nagyobb mennyiségben kerülhet az égéstérbe vagy a kipufogórendszerbe.
  5. Nem megfelelő olajviszkozitás – Ha az előírtnál hígabb motorolajat használunk, az könnyebben bejuthat az égéstérbe és elpárologhat.
  6. Szivárgások és tömítetlenségek – Ha a motor különböző pontjain olajszivárgás észlelhető (pl. olajteknő, szelepfedél, főtengely-szimmeringek), az jelentős olajveszteséghez vezethet.

Kell-e foglalkozni az olajfogyasztással?

A túlzott olajfogyasztás nemcsak anyagi szempontból problémás, hanem hosszú távon a motor állapotára is káros hatással lehet. Az elégetett olaj lerakódásokat képezhet az égéstérben, a szelepeken és a kipufogórendszerben, ami csökkentheti a motor hatékonyságát és teljesítményét. Ezen kívül a kipufogógázban megnövekedett olajmennyiség károsíthatja a katalizátort és a részecskeszűrőt, amelyek cseréje rendkívül költséges lehet. Ha a motor folyamatosan kevés olajjal üzemel, az elégtelen kenés miatt nő a súrlódás és a kopás mértéke, ami idő előtt motorhibához, dugattyúgyűrű-töréshez vagy akár a főtengelycsapágyak meghibásodásához vezethet. Emiatt kiemelten fontos az olajfogyasztás rendszeres ellenőrzése és az esetleges problémák mielőbbi kezelése.


Mit tehetünk a magas olajfogyasztás ellen?

Ha azt tapasztaljuk, hogy autónk motorja a vártnál több olajat fogyaszt, az alábbi lépéseket érdemes megtenni:

  • Ellenőrizzük az olajszintet rendszeresen! Legalább 1000 kilométerenként vagy havonta egyszer érdemes ellenőrizni az olajszintet.
  • Használjunk megfelelő minőségű és viszkozitású motorolajat! A gyártó által ajánlott motorolaj használata minimalizálhatja az elpárolgást és a túlzott fogyasztást.
  • Kerüljük a túlzottan dinamikus vezetést! A magas fordulatszámon való üzemeltetés fokozhatja az olajfogyasztást.
  • Időben végezzük el a szükséges karbantartásokat! Az olajcsere és a motor rendszeres átvizsgálása segíthet az esetleges problémák időben történő felismerésében.
  • Figyeljünk a füstölésre és az olajfoltokra! A kékes kipufogógáz vagy az olajfoltok a motor alatt intő jelek lehetnek.

Összegzés

Az autók motorolaj-fogyasztása normális jelenség, de ennek mértéke sok tényezőtől függ. A modern motoroknál minimális olajfogyás tapasztalható, míg a régebbi és nagy futásteljesítményű járműveknél ez jelentősebb lehet. Fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet, és ha a fogyasztás hirtelen megnő, érdemes utánajárni az okoknak, hogy elkerüljük a komolyabb motorkárosodást. A megfelelő karbantartás és odafigyelés hosszabb élettartamot és megbízhatóbb működést biztosít a motor számára.

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*