A fagyálló hűtőfolyadék áttekintése: Mikor, mit és hogyan érdemes alkalmazni a téli szezonban?

A fagyálló hűtőfolyadék áttekintése: Mikor, mit és hogyan érdemes alkalmazni a téli szezonban?

A fagyálló hűtőfolyadék áttekintése: Mikor, mit és hogyan érdemes alkalmazni a téli szezonban?

 

Ahogy az őszi hónapokban csökken a hőmérséklet, egyre fontosabb szerepet kap az autó hűtőrendszerében keringő fagyálló hűtőfolyadék. Ennek karbantartása nem csak a komolyabb motorhibák megelőzését szolgálja, hanem közvetlen hatással van az élettartamra, a teljesítményre és – nem utolsósorban – az utazás biztonságára is.

 

Legutóbbi cikkünkben a Szintetikus motorolajok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.


A fagyálló hűtőfolyadék fő feladatai

A fagyálló hűtőfolyadékot rendszerint etilénglikol vagy propilénglikol bázisú termékek alkotják, amelyek a következő fő funkciókat látják el:

  • Fagyásvédelem: megakadályozza, hogy a rendszerben lévő folyadék télen megfagyjon, ami a hűtőrendszer repedését, komoly motorkárokat okozhatna.
  • Forráspont emelése: a folyadék nyáron sem forr fel túl hamar, így biztosítja a motor megfelelő működését extrém körülmények között is.
  • Korróziógátlás: speciális adalékok óvják a motorban lévő fém, alumínium, öntöttvas és gumi komponenseket a korróziótól.
  • Kenés: a hűtörendszer mozgó alkatrészeit, szivattyúkat kíméli, csökkentve a kopást.

 

Ezeket a feladatokat csak a kellően tiszta, megfelelő koncentrációjú és rendszeresen cserélt fagyálló képes betölteni.


A csere fontossága és eljárása

A fagyálló hűtőfolyadék rendszeres cseréje az autókarbantartás egyik alapvető és elengedhetetlen része. Idővel a fagyállóban lévő adalékanyagok lebomlanak, elveszítik korrózióvédő és fagyálló képességüket, valamint szennyeződések rakódhatnak le a rendszerben. Ennek következtében a motor túlmelegedése vagy fagyási károk alakulhatnak ki, amelyek komoly javítási költségeket vonhatnak maguk után. Emiatt fontos a gyártó által előírt csereperiódus betartása, ami általában 2-4 év vagy 50.000-100.000 km közötti időtávot jelent, a fagyálló típusától és a jármű előírásaitól függően.

 

A fagyálló csere lépései

  • A hűtőrendszer leengedése: A régi, elhasználódott fagyálló folyadékot le kell engedni a motor hűtőrendszeréből.
  • Az egész rendszer átöblítése: Célszerű a hűtőrendszert átöblíteni desztillált vízzel, hogy eltávolítsuk a lerakódott szennyeződéseket, rozsda- és gumi-maradványokat.
  • Új fagyálló hígítása és betöltése: A fagyálló koncentrátumot a gyártói előírás szerinti arányban (jellemzően 1:1 arányban desztillált vízzel) kell hígítani, majd a rendszert feltölteni vele.
  • Légtelenítés: A levegő bekerülése megakadályozza a megfelelő hűtést, ezért a rendszert légteleníteni kell.
  • Szintellenőrzés és próbaüzem: Az új fagyálló szintjét és fagyáspontját ellenőrizni, majd a motort próbaüzemnek alávetni, hogy megbizonyosodjunk a rendszer megfelelő működéséről.

 

Rendszeres ellenőrzéssel és szakszerű cserével elkerülhető a motor túlmelegedése, a rozsda és korrózió, valamint a hűtőrendszer meghibásodása, ezáltal megnövelhető az autó élettartama és biztonságos üzemeltetése.

Az otthoni csere csak tapasztalt autósoknak ajánlott, mivel a légtelenítés és az előírások betartása speciális szakértelmet igényel. A szakszervizben végzett csere garancia a minőségre és a problémamentes működésre.


 

A fő fagyálló technológiák

A fagyállók élettartama technológiától, autótípustól és használati módoktól függően nagyon eltérő lehet. Az adalékok idővel lebomlanak, a védelem csökken, sőt akár szilárd lerakódások is keletkezhetnek a rendszerben. Az általános csereintervallum:

  • IAT (szilikát alapú, régi technológia): 2 évente/50.000 km
  • OAT (szerves sav bázis): 4-5 évente/100.000-150.000 km
  • HOAT/Lobrid (hibrid vagy modern technológia): 5 évente/150.000 km[7]

 

IAT – Inorganikus Additív Technológia

Az IAT (Inorganic Additive Technology) fagyállók szervetlen korróziógátlókkal, például szilikátokkal, foszfátokkal, nitrátokkal és nitritekkel védenek a hűtőrendszerben lévő fém alkatrészek korróziója ellen. Mechanizmusuk lényege, hogy az adalékok vékony, de gyorsan kialakuló védőfilmet képeznek a felületen, amely izolálja a fémet a folyadéktól. Ezek főleg régi autókhoz ajánlottak, mivel az idősebb modellek több acél és öntöttvas alkatrészt tartalmaznak. Jellemző színük a zöld vagy kékeszöld.[2][1]

Jellemzők:

  • Gyors korrózióvédelmet biztosít, de viszonylag rövid az inhibitorok élettartama.
  • 2-3 évenként vagy 50.000 km-enként javasolt a csere.
  • Nem keverhető más technológiákkal (OAT, HOAT).

 

OAT – Organikus Sav Technológia

Az OAT (Organic Acid Technology) típusú fagyállók szerves savakból álló, foszfátmentes korróziógátlókat alkalmaznak. Ezek az inhibitorok nem azonnal, hanem fokozatosan adszorbeálódnak a védendő felületen, homogén molekularéteget képezve. Ez az akadály gátolja a további korróziót, miközben az inhibitorok nagyon lassan bomlanak le, ezért az OAT fagyállók élettartama minden más technológiánál hosszabb.[2][1]

Jellemzők:

  • Piros, narancs, rózsaszín, néhány esetben kék színű.
  • 5 év/150.000 km csereperiódus.
  • Kifejezetten modern alumínium blokkal, műanyaggal szerelt autókhoz fejlesztették.
  • Nem keverhető más technológiákkal (IAT, Si-OAT).

 

 HOAT – Hibrid Organikus Sav Technológia

A HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) fagyállók az IAT és OAT technológiákat ötvözik; szilikátokat és szerves savakat egyaránt tartalmaznak. Ez a kombináció gyors korrózióvédelmet (szilikát) és tartós védelmet (szerves sav) biztosít. Európai és amerikai autókban gyakori, különösen elfogadott olyan motorokhoz, ahol acél blokk és alumínium hengerfej van.

Jellemzők:

  • Narancs, sárga szín, de lehet zöld vagy kék is.
  • 4-5 év vagy 150.000 km csereperiódus.
  • Műanyag és alumínium komponensekhez optimalizáltak.
  • Még mindig van gyártó-specifikus alkalmazásuk (pl. Ford, Mercedes, BMW).

 

 Lobrid (Si-OAT, P-OAT, G13) és modern technológiák

Az újgenerációs Lobrid fagyállók (köztük Si-OAT és P-OAT) a hosszú életű OAT illetve részben szilikát/foszfát adalékokat ötvözik. Külön előnyük a még nagyobb hőstabilitás, a környezetbarát alapanyag (glicerin), valamint a modern motorokhoz tervezett formula. Színük tipikusan kék, lila, sárga vagy rózsaszín.[2][1]

Jellemzők:

  • Nagy hő-/fagyvédelmi érték, akár -38°C-ig is.
  • Visszafelé kompatibilisek a Si-OAT formulák a korábbi OAT-kal.
  • Kifejezetten modern Volkswagen, Audi és hibrid járművekhez.
  • 5 év/200.000 km (Si-OAT), vagy P-OAT (japán/koreai autók) 5 év/300.000 km csereperiódus.

 

A túlzottan tömény fagyállót kerülni kell, mert rontja a hővezetést, míg a túl híg oldat nem nyújt fagyvédelmet. A koncentrátumot desztillált vízzel kell hígítani, az optimális keverési arány a 50-50% vagy szükség szerint akár 70-30% tömény fagyálló javára, ha extrém hideget várunk.


 Ismert technológiák és típuskategóriák összehasonlítása

 

Az autóiparban elterjedt fagyálló típusokat főként a kémiai összetétel és a szín alapján különböztetjük meg, de a legfontosabb mindenkor a gyártó által előírt specifikáció.

 

TípusJellemzőkSzínváltozatokCsere periódusFőbb alkalmazás
IATSzervetlen savas, szilikátoszöld, kék2 év / 50.000 kmrégi típusok, USA
OATSzerves sav, foszfátmentespiros, narancs, rózsaszín, kék, zöld4-5 év/100-150.000 kmújabb autók, japán/koreai gyártmányok
HOATHibrid (szerves és szilikátos savak)narancs, sárga5 év / 150.000 kmeurópai/járművek
Lobrid OATGlicerin alapú, környezetbarátlila, kék5 év / 150.000 kmmodern, hibrid, VW, G13
VW G11-G13Szabványosított termékcsaládokG11: kék/zöld, G12: piros/rózsaszín, G13: lila/sárgaGyártói előírás szerintfőleg VW, Audi, Skoda, Seat

 

A szín NEM jelent technológiát, pusztán ipari szokás; mindig a termék címkéjét olvassuk el! A gyártói kézikönyvet követni kell. Különböző típusok keverése vegyi reakciókat indukálhat, amelyek a korróziógátlás elvesztéséhez, lerakódáshoz és átmeneti védelmi hiányhoz vezetnek, ezért ezt szigorúan kerülni kell.


Speciális járműgyártói fagyálló szabványok

 

Az autógyártók a hűtőrendszerük anyagösszetétele és jellemzői alapján különféle saját specifikációkat dolgoznak ki a fagyállókra. Ezek a szabványok kiemelten fontosak, mert garantálják a motor optimális védelmét és a garanciális megfelelőséget. Fontos megjegyezni, hogy a fagyállók színe nem mindig egyezik a technológiával vagy a gyártói specifikációval, így nem szabad pusztán a szín alapján választani.

Gyártó / CsoportSzabványok / Széria jelölésekJellemzők
Volkswagen csoport (VW, Audi, Skoda, Seat)G11, G12, G12+, G13Változó technológiák (szilikátos, OAT, Lobrid), színkódokkal, G13 környezetbarát glicerin alapú
BMWBMW N 600 69.0, BMW GS 94000HOAT típusok, kék vagy narancs szín, specifikus korrózióvédelem
Mercedes-BenzMB 325.0, MB 326.0HOAT/OAT alapú, hosszú élettartamú, speciális adalékokkal
FordWSS-M97B44-D, WSS-M97B44-A1HOAT technológia, narancs szín, magas korróziógátló hatás
Toyota / LexusToyota Super Long Life Coolant, G48P-OAT technológia, piros vagy rózsaszín szín, egyedi formulák
General Motors (Chevrolet, Opel)GM 6277M, Dex-CoolOAT típusú, narancs/piros szín, hosszú élettartamú
HondaHonda Type 2, Honda Super Long Life CoolantSzerves savas vagy hibrid típusok, kék vagy piros szín

 

Szakmai javaslat a téli karbantartásra

 

  • A hűtőfolyadék koncentrációját refraktométerrel, fagyáspontmérővel ellenőrizzük; a célérték: legalább -30°C.[7]
  • Soha ne keverjünk különböző technológiájú fagyállókat!
  • Csak desztillált vizet használjunk hígításra – csapvíz nem megfelelő.
  • A rendszer teljes átöblítése minden csere előtt ajánlott – a szilárd lerakódások, oxidrétegek eltávolítása érdekében.
  • A fagyálló hűtőfolyadékot a gyártó által előírt típussal és arányban töltsük fel (IAT, OAT, HOAT, G12, G13)!

 

A fagyálló hűtőfolyadék szakmai gondossága, helyes alkalmazása és rendszeres cseréje elengedhetetlen a motor hosszú távú védelméhez, a stabil üzemeléshez és az autó értékmegőrzéséhez a leghidegebb hónapokban is.


Miért válasszuk mindig a gyártó által előírt fagyállót?

  • A gyártói előírások biztosítják a motorkomponensek optimális védelmét, így megóvják a hűtőrendszer és a motor anyagát.
  • A fagyálló színe nem minden esetben jelzi a technológiát vagy a kompatibilitást.
  • Keveretlen fagyálló használata megelőzi a vegyi reakciókat, lerakódásokat, korróziót és motorproblémákat.
  • A gyártói előírások be nem tartása garanciavesztéssel járhat.

Összefoglaló

A fagyálló hűtőfolyadék nem csupán a fagyás elleni védelem, hanem komplex védelmet nyújt a motornak, ezért fontos, hogy a használatát és cseréjét körültekintően és szakmailag megalapozottan végezzük. A kémiai technológiák (IAT, OAT, HOAT, Lobrid) eltérő mechanizmusokat alkalmaznak, amelyek megfelelő kiválasztás nélküli összevegyítése káros lehet. A gyártói szabványok betartása kulcsfontosságú a motor optimális védelméhez és hosszú távú tartósságához, valamint a garanciális igények teljesítéséhez.

 

Ezért a téli időszak előtt érdemes ellenőrizni a fagyálló állapotát, fagyáspontját, és a gyártó ajánlása szerinti – technológiájú és minőségű – hűtőfolyadékkal frissíteni a rendszert, hogy a motor biztonságosan, hatékonyan működjön mind a hidegben, mind pedig a meleg időszakokban.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*