A fagyálló hűtőfolyadék áttekintése: Mikor, mit és hogyan érdemes alkalmazni a téli szezonban?

A fagyálló hűtőfolyadék áttekintése: Mikor, mit és hogyan érdemes alkalmazni a téli szezonban?
Ahogy az őszi hónapokban csökken a hőmérséklet, egyre fontosabb szerepet kap az autó hűtőrendszerében keringő fagyálló hűtőfolyadék. Ennek karbantartása nem csak a komolyabb motorhibák megelőzését szolgálja, hanem közvetlen hatással van az élettartamra, a teljesítményre és – nem utolsósorban – az utazás biztonságára is.
Legutóbbi cikkünkben a Szintetikus motorolajok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
A fagyálló hűtőfolyadék fő feladatai
A fagyálló hűtőfolyadékot rendszerint etilénglikol vagy propilénglikol bázisú termékek alkotják, amelyek a következő fő funkciókat látják el:
- Fagyásvédelem: megakadályozza, hogy a rendszerben lévő folyadék télen megfagyjon, ami a hűtőrendszer repedését, komoly motorkárokat okozhatna.
- Forráspont emelése: a folyadék nyáron sem forr fel túl hamar, így biztosítja a motor megfelelő működését extrém körülmények között is.
- Korróziógátlás: speciális adalékok óvják a motorban lévő fém, alumínium, öntöttvas és gumi komponenseket a korróziótól.
- Kenés: a hűtörendszer mozgó alkatrészeit, szivattyúkat kíméli, csökkentve a kopást.
Ezeket a feladatokat csak a kellően tiszta, megfelelő koncentrációjú és rendszeresen cserélt fagyálló képes betölteni.
A csere fontossága és eljárása
A fagyálló hűtőfolyadék rendszeres cseréje az autókarbantartás egyik alapvető és elengedhetetlen része. Idővel a fagyállóban lévő adalékanyagok lebomlanak, elveszítik korrózióvédő és fagyálló képességüket, valamint szennyeződések rakódhatnak le a rendszerben. Ennek következtében a motor túlmelegedése vagy fagyási károk alakulhatnak ki, amelyek komoly javítási költségeket vonhatnak maguk után. Emiatt fontos a gyártó által előírt csereperiódus betartása, ami általában 2-4 év vagy 50.000-100.000 km közötti időtávot jelent, a fagyálló típusától és a jármű előírásaitól függően.
A fagyálló csere lépései
- A hűtőrendszer leengedése: A régi, elhasználódott fagyálló folyadékot le kell engedni a motor hűtőrendszeréből.
- Az egész rendszer átöblítése: Célszerű a hűtőrendszert átöblíteni desztillált vízzel, hogy eltávolítsuk a lerakódott szennyeződéseket, rozsda- és gumi-maradványokat.
- Új fagyálló hígítása és betöltése: A fagyálló koncentrátumot a gyártói előírás szerinti arányban (jellemzően 1:1 arányban desztillált vízzel) kell hígítani, majd a rendszert feltölteni vele.
- Légtelenítés: A levegő bekerülése megakadályozza a megfelelő hűtést, ezért a rendszert légteleníteni kell.
- Szintellenőrzés és próbaüzem: Az új fagyálló szintjét és fagyáspontját ellenőrizni, majd a motort próbaüzemnek alávetni, hogy megbizonyosodjunk a rendszer megfelelő működéséről.
Rendszeres ellenőrzéssel és szakszerű cserével elkerülhető a motor túlmelegedése, a rozsda és korrózió, valamint a hűtőrendszer meghibásodása, ezáltal megnövelhető az autó élettartama és biztonságos üzemeltetése.
Az otthoni csere csak tapasztalt autósoknak ajánlott, mivel a légtelenítés és az előírások betartása speciális szakértelmet igényel. A szakszervizben végzett csere garancia a minőségre és a problémamentes működésre.
A fő fagyálló technológiák
A fagyállók élettartama technológiától, autótípustól és használati módoktól függően nagyon eltérő lehet. Az adalékok idővel lebomlanak, a védelem csökken, sőt akár szilárd lerakódások is keletkezhetnek a rendszerben. Az általános csereintervallum:
- IAT (szilikát alapú, régi technológia): 2 évente/50.000 km
- OAT (szerves sav bázis): 4-5 évente/100.000-150.000 km
- HOAT/Lobrid (hibrid vagy modern technológia): 5 évente/150.000 km[7]
IAT – Inorganikus Additív Technológia
Az IAT (Inorganic Additive Technology) fagyállók szervetlen korróziógátlókkal, például szilikátokkal, foszfátokkal, nitrátokkal és nitritekkel védenek a hűtőrendszerben lévő fém alkatrészek korróziója ellen. Mechanizmusuk lényege, hogy az adalékok vékony, de gyorsan kialakuló védőfilmet képeznek a felületen, amely izolálja a fémet a folyadéktól. Ezek főleg régi autókhoz ajánlottak, mivel az idősebb modellek több acél és öntöttvas alkatrészt tartalmaznak. Jellemző színük a zöld vagy kékeszöld.[2][1]
Jellemzők:
- Gyors korrózióvédelmet biztosít, de viszonylag rövid az inhibitorok élettartama.
- 2-3 évenként vagy 50.000 km-enként javasolt a csere.
- Nem keverhető más technológiákkal (OAT, HOAT).
OAT – Organikus Sav Technológia
Az OAT (Organic Acid Technology) típusú fagyállók szerves savakból álló, foszfátmentes korróziógátlókat alkalmaznak. Ezek az inhibitorok nem azonnal, hanem fokozatosan adszorbeálódnak a védendő felületen, homogén molekularéteget képezve. Ez az akadály gátolja a további korróziót, miközben az inhibitorok nagyon lassan bomlanak le, ezért az OAT fagyállók élettartama minden más technológiánál hosszabb.[2][1]
Jellemzők:
- Piros, narancs, rózsaszín, néhány esetben kék színű.
- 5 év/150.000 km csereperiódus.
- Kifejezetten modern alumínium blokkal, műanyaggal szerelt autókhoz fejlesztették.
- Nem keverhető más technológiákkal (IAT, Si-OAT).
HOAT – Hibrid Organikus Sav Technológia
A HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) fagyállók az IAT és OAT technológiákat ötvözik; szilikátokat és szerves savakat egyaránt tartalmaznak. Ez a kombináció gyors korrózióvédelmet (szilikát) és tartós védelmet (szerves sav) biztosít. Európai és amerikai autókban gyakori, különösen elfogadott olyan motorokhoz, ahol acél blokk és alumínium hengerfej van.
Jellemzők:
- Narancs, sárga szín, de lehet zöld vagy kék is.
- 4-5 év vagy 150.000 km csereperiódus.
- Műanyag és alumínium komponensekhez optimalizáltak.
- Még mindig van gyártó-specifikus alkalmazásuk (pl. Ford, Mercedes, BMW).
Lobrid (Si-OAT, P-OAT, G13) és modern technológiák
Az újgenerációs Lobrid fagyállók (köztük Si-OAT és P-OAT) a hosszú életű OAT illetve részben szilikát/foszfát adalékokat ötvözik. Külön előnyük a még nagyobb hőstabilitás, a környezetbarát alapanyag (glicerin), valamint a modern motorokhoz tervezett formula. Színük tipikusan kék, lila, sárga vagy rózsaszín.[2][1]
Jellemzők:
- Nagy hő-/fagyvédelmi érték, akár -38°C-ig is.
- Visszafelé kompatibilisek a Si-OAT formulák a korábbi OAT-kal.
- Kifejezetten modern Volkswagen, Audi és hibrid járművekhez.
- 5 év/200.000 km (Si-OAT), vagy P-OAT (japán/koreai autók) 5 év/300.000 km csereperiódus.
A túlzottan tömény fagyállót kerülni kell, mert rontja a hővezetést, míg a túl híg oldat nem nyújt fagyvédelmet. A koncentrátumot desztillált vízzel kell hígítani, az optimális keverési arány a 50-50% vagy szükség szerint akár 70-30% tömény fagyálló javára, ha extrém hideget várunk.
Ismert technológiák és típuskategóriák összehasonlítása
Az autóiparban elterjedt fagyálló típusokat főként a kémiai összetétel és a szín alapján különböztetjük meg, de a legfontosabb mindenkor a gyártó által előírt specifikáció.
Típus | Jellemzők | Színváltozatok | Csere periódus | Főbb alkalmazás |
IAT | Szervetlen savas, szilikátos | zöld, kék | 2 év / 50.000 km | régi típusok, USA |
OAT | Szerves sav, foszfátmentes | piros, narancs, rózsaszín, kék, zöld | 4-5 év/100-150.000 km | újabb autók, japán/koreai gyártmányok |
HOAT | Hibrid (szerves és szilikátos savak) | narancs, sárga | 5 év / 150.000 km | európai/járművek |
Lobrid OAT | Glicerin alapú, környezetbarát | lila, kék | 5 év / 150.000 km | modern, hibrid, VW, G13 |
VW G11-G13 | Szabványosított termékcsaládok | G11: kék/zöld, G12: piros/rózsaszín, G13: lila/sárga | Gyártói előírás szerint | főleg VW, Audi, Skoda, Seat |
A szín NEM jelent technológiát, pusztán ipari szokás; mindig a termék címkéjét olvassuk el! A gyártói kézikönyvet követni kell. Különböző típusok keverése vegyi reakciókat indukálhat, amelyek a korróziógátlás elvesztéséhez, lerakódáshoz és átmeneti védelmi hiányhoz vezetnek, ezért ezt szigorúan kerülni kell.
Speciális járműgyártói fagyálló szabványok
Az autógyártók a hűtőrendszerük anyagösszetétele és jellemzői alapján különféle saját specifikációkat dolgoznak ki a fagyállókra. Ezek a szabványok kiemelten fontosak, mert garantálják a motor optimális védelmét és a garanciális megfelelőséget. Fontos megjegyezni, hogy a fagyállók színe nem mindig egyezik a technológiával vagy a gyártói specifikációval, így nem szabad pusztán a szín alapján választani.
Gyártó / Csoport | Szabványok / Széria jelölések | Jellemzők |
Volkswagen csoport (VW, Audi, Skoda, Seat) | G11, G12, G12+, G13 | Változó technológiák (szilikátos, OAT, Lobrid), színkódokkal, G13 környezetbarát glicerin alapú |
BMW | BMW N 600 69.0, BMW GS 94000 | HOAT típusok, kék vagy narancs szín, specifikus korrózióvédelem |
Mercedes-Benz | MB 325.0, MB 326.0 | HOAT/OAT alapú, hosszú élettartamú, speciális adalékokkal |
Ford | WSS-M97B44-D, WSS-M97B44-A1 | HOAT technológia, narancs szín, magas korróziógátló hatás |
Toyota / Lexus | Toyota Super Long Life Coolant, G48 | P-OAT technológia, piros vagy rózsaszín szín, egyedi formulák |
General Motors (Chevrolet, Opel) | GM 6277M, Dex-Cool | OAT típusú, narancs/piros szín, hosszú élettartamú |
Honda | Honda Type 2, Honda Super Long Life Coolant | Szerves savas vagy hibrid típusok, kék vagy piros szín |
Szakmai javaslat a téli karbantartásra
- A hűtőfolyadék koncentrációját refraktométerrel, fagyáspontmérővel ellenőrizzük; a célérték: legalább -30°C.[7]
- Soha ne keverjünk különböző technológiájú fagyállókat!
- Csak desztillált vizet használjunk hígításra – csapvíz nem megfelelő.
- A rendszer teljes átöblítése minden csere előtt ajánlott – a szilárd lerakódások, oxidrétegek eltávolítása érdekében.
- A fagyálló hűtőfolyadékot a gyártó által előírt típussal és arányban töltsük fel (IAT, OAT, HOAT, G12, G13)!
A fagyálló hűtőfolyadék szakmai gondossága, helyes alkalmazása és rendszeres cseréje elengedhetetlen a motor hosszú távú védelméhez, a stabil üzemeléshez és az autó értékmegőrzéséhez a leghidegebb hónapokban is.
Miért válasszuk mindig a gyártó által előírt fagyállót?
- A gyártói előírások biztosítják a motorkomponensek optimális védelmét, így megóvják a hűtőrendszer és a motor anyagát.
- A fagyálló színe nem minden esetben jelzi a technológiát vagy a kompatibilitást.
- Keveretlen fagyálló használata megelőzi a vegyi reakciókat, lerakódásokat, korróziót és motorproblémákat.
- A gyártói előírások be nem tartása garanciavesztéssel járhat.
Összefoglaló
A fagyálló hűtőfolyadék nem csupán a fagyás elleni védelem, hanem komplex védelmet nyújt a motornak, ezért fontos, hogy a használatát és cseréjét körültekintően és szakmailag megalapozottan végezzük. A kémiai technológiák (IAT, OAT, HOAT, Lobrid) eltérő mechanizmusokat alkalmaznak, amelyek megfelelő kiválasztás nélküli összevegyítése káros lehet. A gyártói szabványok betartása kulcsfontosságú a motor optimális védelméhez és hosszú távú tartósságához, valamint a garanciális igények teljesítéséhez.
Ezért a téli időszak előtt érdemes ellenőrizni a fagyálló állapotát, fagyáspontját, és a gyártó ajánlása szerinti – technológiájú és minőségű – hűtőfolyadékkal frissíteni a rendszert, hogy a motor biztonságosan, hatékonyan működjön mind a hidegben, mind pedig a meleg időszakokban.
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: olajosvili@gmail.com
Telefon: +36 30 285 8781
Vélemény, hozzászólás?