Miért mindig ősszel megy tönkre az autó akkumulátora?

Miért mindig ősszel megy tönkre az autó akkumulátora?

Miért ősszel adja meg magát az autó akkumulátora?

Reggel sietnél munkába, de a kulcs elfordítása után csak kattogást hallasz – ismerős érzés? Az őszi és téli hónapokban rengeteg autós jár így, hiszen a hideg különösen próbára teszi az akkumulátort. Bár a hibák valójában egész évben kialakulnak, a csökkenő hőmérséklet az, ami leleplezi a már legyengült energiatárolót.

 

Legutóbbi cikkünkben a hibrid és elektromos járművek motorolajairól, hajtómű és hűtőfolyadékairól írtunk. Ezt a cikkünket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

Miért gyengül az akkumulátor hidegben?

 

A hőmérséklet-csökkenés drasztikusan befolyásolja az ólom–sav akkumulátor működését. Minden 10 Celsius-fokkal hidegebb környezet akár 20–25 százalékkal is csökkenti a kapacitást, mert a kémiai reakciók lelassulnak, a belső ellenállás pedig nő.

Közben a motor hidegindítása több energiát igényel, a fűtés, ülésfűtés és világítás plusz terhelést jelentenek. Így az öregedő vagy gyengébb akkumulátorok ilyenkor gyakran feladják a küzdelmet.

 

A leggyakoribb meghibásodások okai

 

  • Gyakori rövid utak, amelyek során a generátor nem tudja teljesen feltölteni az akkumulátort.
  • Szulfátosodás a részleges töltöttség miatt, ami kapacitáscsökkenéshez vezet.
  • Áram szivárgás (pl. égve hagyott beltéri világítás vagy hibás fogyasztó).
  • Alacsony elektrolitszint, korrózió, elhasznált saruk és kábelek.
  • Töltési rendszer (generátor, feszültségszabályzó) hibája.
  • Napokig tartó leállás hidegben, ami mélykisülést okoz.

 

Átlagosan az autóakkumulátorok élettartama 4–6 év, de városi, rövidtávú használat esetén ez akár felére is csökkenhet. Statisztikák szerint a legtöbb csere október és január között történik.

 

Hogyan növelhető az élettartam?

 

  • Ellenőrizd rendszeresen a sarukat és csatlakozókat, tartsd tisztán és szárazon.
  • Mérd meg az akkumulátor feszültségét: 12,6 V felett teljesen, 12,3 V alatt már részben lemerült.
  • Töltsd fel időnként, különösen, ha az autó ritkán van használatban.
  • Hosszabb leállás előtt töltsd fel teljesen, és ha lehet, parkolj garázsban.
  • Kerüld a sok rövid utat, vagy használj külső karbantartó töltőt.
  • Az intelligens (automata) töltők segítenek a szulfátosodás megelőzésében és az akkumulátor kapacitásának megőrzésében.

 

Akkumulátor típusok és választási tanácsok

 

A modern autókban nem mindegy, milyen akkut használunk.

  • A hagyományos zárt ólom–sav akkumulátor régebbi járművekhez megfelelő.
  • Az EFB (Enhanced Flooded Battery) a start-stop rendszerű autók alapválasztása.
  • Az AGM (Absorbent Glass Mat) prémium kategóriás, nagy terhelhetőségű akkumulátor, amely jobban bírja a gyakori indításokat és mélyebb kisülést.

 

Mindig ellenőrizd a gyári előírt kapacitást (Ah) és indítóáramot (CCA). A túl kicsi akkumulátor gyorsabban elhasználódik, míg a túl nagy fölöslegesen megterheli a rendszert.

 

Elektromos autók 12 voltos akkumulátora

 

Sokan nem tudják, hogy az elektromos járművekben is van egy kis, külön 12 voltos akkumulátor.

Ez működteti a fedélzeti rendszereket, a zárakat, a világítást, a vezérlőelektronikát és indításkor az egész hajtásrendszer inicializálását.

A fő hajtóakkumulátor (a nagyfeszültségű rendszer) a DC–DC konverteren keresztül tölti ezt a kis akkumulátort. Mivel itt nincsenek hirtelen, nagy indítási terhelések, a hibák ritkán adnak előjelet – előfordulhat, hogy reggel egyszerűen semmi nem indul el.

Tanács: hosszabb leállás esetén érdemes hetente egyszer „READY” módba kapcsolni az autót, hogy a DC–DC konverter feltöltse a 12 voltos akkumulátort. Az állapotot évente legalább egyszer, műszerfalon vagy szervizben érdemes ellenőriztetni.

 

Lépésről lépésre – akkumulátorcsere biztonságosan

 

  • Kapcsold le az összes fogyasztót és a motort.
  • Nyisd fel a motorháztetőt, keresd meg az akkumulátort.
  • Először a negatív, majd a pozitív sarut csatlakoztasd le.
  • Vedd ki a régi akkumulátort a rögzítésből.
  • Helyezd be az újat, rögzítsd stabilan.
  • Először a pozitív, majd a negatív sarut csatlakoztasd vissza.
  • Indítsd be a motort, ellenőrizd a feszültséget és a töltési rendszert.

 

Tévhitek röviden

  • Nem a hideg „rontja el” az akkumulátort, csak láthatóvá teszi a már meglévő gyengeséget.
  • A frissen beépített akkumulátort is érdemes néha utántölteni, ha az autó hosszabb ideig nem jár.

 

  • Az elektromos autó 12V akkumulátora ugyanúgy tönkremehet, mint egy benzines autóé.

 

Összegzés

A hideg idő nem ellenség, ha időben felkészíted az autót. Rendszeres ellenőrzéssel, feszültségméréssel és szakszerű töltéssel az akkumulátor élettartama több évvel meghosszabbítható. Egy kis odafigyeléssel elkerülheted a kellemetlen reggeli meglepetéseket – legyen szó hagyományos vagy elektromos autóról.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*