Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket

Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket

Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket

A motorolaj kiválasztása során az egyik legfontosabb lépés a flakon címkéjén található információk megfelelő értelmezése. Egy motorolaj címkéje rengeteg adatot tartalmaz, amely meghatározza az olaj típusát, minőségét és felhasználhatóságát.

 

Korábbi cikkünk a szintetikus motorolajok tulajdonságairól szólt. Ezt a cikket IDEA KATTINTVA tudja elolvasni

Motorolaj jelölések – Így értelmezd a motorolaj flakonján található jelöléseket

A motorolaj címkéjén számos információ található, amelyek meghatározzák az adott kenőanyag jellemzőit és alkalmasságát különböző motorokhoz. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb jelöléseket és azok jelentését.


A motorolaj címkéjén található tipikus jelölések

A motorolaj flakonján az alábbi főbb jelölések szerepelnek:

  • Gyártó és márka
  • Viszkozitási osztály (pl. 5W-30, 10W-40)
  • Alapolaj típusa (ásványi, rész-szintetikus vagy teljesen szintetikus)
  • Teljesítményszintek (API, ACEA, ILSAC, JASO szabványok)
  • Járműgyártói specifikációk (OEM előírások, pl. VW 504.00, MB 229.51)
  • Egyéb minősítések és kiegészítő információk

1. Motorolaj gyártója és márkája

A motorolaj gyártójának kiválasztása kulcsfontosságú, mivel a jól ismert és elismert márkák megbízhatóbb minőséget és konzisztenciát kínálnak. Az olyan neves gyártók, mint a Castrol, Mobil, Shell, Total, Valvoline vagy Liqui Moly szigorú tesztelési és minőségellenőrzési folyamatokon keresztül biztosítják termékeik megbízhatóságát.

Márkán belüli különböző minőségi szintek:

  • Castrol: GTX (alap), Magnatec (középkategória), Edge (prémium)
  • Mobil: Mobil Super (alap), Mobil 1 (prémium)
  • Shell: Helix HX5 (ásványi), Helix HX7 (szintetikus keverék), Helix Ultra (teljesen szintetikus)

2. Motorolajok viszkozitási osztályai

A motorolajok viszkozitása azt jelzi, hogy az olaj mennyire folyékony vagy sűrű különböző hőmérsékleteken. A viszkozitási osztályokat a SAE (Society of Automotive Engineers) határozza meg, és a leggyakoribbak a következők:

  • 0W-20
  • 5W-30
  • 10W-40
  • 15W-40

A jelölés első száma (pl. 0W, 5W, 10W) azt mutatja, hogy az olaj milyen hideg környezetben marad megfelelően folyékony. Minél alacsonyabb ez a szám, annál jobban viselkedik hidegindításnál. Az „W” (Winter, azaz tél) azt jelzi, hogy az adott olaj alacsony hőmérsékleten is megfelelően ken.

A második szám (pl. 20, 30, 40) a motor üzemi hőmérsékletén (kb. 100°C) mért viszkozitást mutatja. Minél nagyobb ez a szám, annál vastagabb marad az olaj magas hőmérsékleten.

0W-20 vs. 5W-30 – Mi a különbség?

  • A 0W-20 olaj hidegindításnál sokkal folyékonyabb, így gyorsabb kenést biztosít, különösen hideg éghajlaton. Ugyanakkor melegben vékonyabb marad, ami alacsonyabb belső ellenállást és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
  • A 5W-30 valamivel sűrűbb hidegindításnál és üzemi hőmérsékleten is, így nagyobb védelmet nyújt nagyobb terhelésnél és melegebb éghajlaton.

Miért fontos betartani a gyártó által ajánlott viszkozitási osztályt?

Ha túl híg olajat használunk (pl. 0W-20 egy olyan motorba, amelyhez 5W-40-et írnak elő), akkor az olajfilm nem biztosít elégséges védelmet, ami gyorsabb kopáshoz és esetleges motorkárosodáshoz vezethet.
Ha túl sűrű olajat használunk (pl. 10W-40 egy olyan motorba, amelyhez 0W-20-at javasolnak), akkor hidegindításkor az olaj nehezebben jut el a kenési pontokra, ami súrlódást és kopást növelhet, valamint a motor hatékonyságát is ronthatja.

Ezért mindig célszerű betartani a gyártó által előírt viszkozitási osztályt, hogy a motor hosszú élettartamú és megfelelően védett maradjon.


3. Motorolajok alapolajai

A motorolajok egyik legfontosabb összetevője az alapolaj, amely az olaj térfogatának 70-90%-át teszi ki. Az alapolaj határozza meg az olaj viszkozitását, hőállóságát, oxidációs stabilitását és kenési tulajdonságait. Az API (American Petroleum Institute) öt fő csoportra osztja az alapolajokat:

Ásványi motorolajok

Ezek kőolaj finomításával előállított természetes alapolajok. Költséghatékonyak, de kevésbé ellenállóak az oxidációval és hőhatásokkal szemben.

  • Group I.: Régebbi finomítási technológiával készül, viszonylag sok szennyeződést tartalmaz. Ma már nem jellemző a hasznnjálatuk
  • Group II.: Hidrogénezett, tisztább, jobb teljesítményt és hosszabb élettartamot biztosít.
  • Group III.: A Group III.-ba tartozó olajokat ásványi olajból hidrogénezéssel és egyéb eljárásokkal finomítják. Ezek már nagyon tiszták és közelítenek a szintetikus olajok teljesítményéhez.

Jellemző felhasználás: Alapvető kenési igények, régebbi vagy alacsony teljesítményű motorok, ipari kenőanyagok.

Fél- vagy részszintetikus motorolajok

Általában Group III.-ba tartozó alapolaj és egy teljesen szintetikus alapolaj keveréke adja a motorolaj alapján. Nem minden fél- vagy rész-szintetikus motorolaj hasonló minőségű, mivel már akár 5% szintetikus alapolaj aránytól hívhatjuk így a motorolajat. Minél magasabb a szintetikus arány, annál jobb minőségű lesz a motorolaj. Jellemzően az 5W-30 és 5W-40 motorolajok fél vagy rész-szintetikusak.

Jellemzők:
✔️ Jobb oxidációs stabilitás és hőállóság, mint az ásványi olajoknál
✔️ Alacsonyabb párolgási veszteség
✔️ Költséghatékonyabb alternatíva a teljesen szintetikus olajokhoz képest

Felhasználás: Modern motorok, amelyek közepes igénybevételnek vannak kitéve.

Szintetikus motorolajok

  • IV. csoport – PAO (Polialfaolefin): Teljesen mesterséges alapolaj, amelyet laboratóriumi körülmények között állítanak elő. Kiváló hidegindítási tulajdonságokkal, hőállósággal és alacsony párolgási veszteséggel rendelkezik.
  • V. csoport – Egyéb szintetikus olajok: Ide tartoznak az észterek és egyéb speciális alapolajok, amelyeket nagy teljesítményű vagy speciális alkalmazásokhoz fejlesztenek. Az észterek például kiváló kenési és tisztító tulajdonságokkal rendelkeznek.

Általában a 0W-s motorolajok teljesen szintetikus alapolajból készülnek. Ezeknek mind a hidegindítási tulajdonsága, mind a magas hőmérsékleti ellenállása jobb, mint az ásványi vagy fél szintetikus alapolajoké.

Jellemzők:
✔️ Kimagasló teljesítmény szélsőséges hőmérsékleteken
✔️ Hosszabb élettartam, kevesebb lerakódás
✔️ Kiváló védelmet nyújt nagy terhelés alatt

Felhasználás: Magas teljesítményű motorok, modern turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motorok, motorsport, hosszú csereperiódusú motorolajok.


4. Motorolaj teljesítményszinteket meghatározó főbb szervezetek

A motorolajok minőségét és teljesítményét különböző nemzetközi szervezetek szabványai és követelményei határozzák meg. A motorolaj flakonján ezeket a teljesítményszinteket is megtaláljuk. Főbb szervezetek ACEA, API, ILSAC és JASO.

Minden szervezet más-más szempontokat vesz figyelembe:

  • ACEA – Európai járművekhez optimalizált követelmények
  • API – Amerikai és globális szabványok benzin- és dízelmotorokhoz
  • JASO – Japán járművek és motorkerékpárok speciális igényei
  • ILSAC – Üzemanyag-takarékos motorolajok szabványosítása

ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) – Európai Autógyártók Szövetsége

Az ACEA az európai autógyártók szervezete, amely a motorolajokat teljesítményszintek szerint osztályozza. Az ACEA előírásai figyelembe veszik a modern európai motorok speciális követelményeit, például a turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses és részecskeszűrős dízelmotorokat.

Főbb kategóriák:

  • A/B – Személyautók és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz
  • C – Alacsony hamutartalmú olajok (Low SAPS) katalizátorok és részecskeszűrők védelmére
  • E – Nagy teljesítményű haszongépjárművekhez (teherautók, buszok, munkagépek)

API (American Petroleum Institute) – Amerikai Kőolaj Intézet

Az API az Egyesült Államokban elterjedt motorolaj-minősítési rendszer, amely a motorvédelmet és az üzemanyag-hatékonyságot vizsgálja. Az API osztályozásában két fő kategória létezik:

  • S (Service) sorozat – Benzinmotorokhoz, pl.: API SP, SN, SM, SL
  • C (Commercial) sorozat – Dízelmotorokhoz, pl.: API CK-4, CJ-4, CI-4

A legújabb API szabványok figyelembe veszik a modern motorok növekvő igényeit, például a kopásvédelmet, a lerakódások csökkentését és az üzemanyag-fogyasztás optimalizálását.

ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) – Nemzetközi Kenőanyag Szabványosítási Bizottság

Az ILSAC az amerikai és japán autógyártók közös szervezete, amely az API szabványokhoz kapcsolódóan szigorúbb követelményeket támaszt a benzinmotorok kenőanyagaira. Az ILSAC normák elsősorban az üzemanyag-hatékonyságot és a motorvédelem hosszú távú biztosítását célozzák meg.

Főbb ILSAC osztályok:

  • ILSAC GF-6A és GF-6B – Modern alacsony viszkozitású olajok üzemanyag-megtakarítási és kopásvédelmi követelményekkel
  • ILSAC GF-5 (korábbi szabvány) – Benzinmotoros járművekhez, nagy tisztasági és oxidációállósági elvárásokkal

Melyiket érdemes választani?

  • Normál használathoz vagy év feletti járművekben: ásványi vagy rész szintetikus alapolaj
  • Hosszú élettartamhoz és védelemhez: teljesen szintetikus, általában PAO alapolaj
  • Extrém terheléshez és teljesítményhez: a Group V alapolaj családba tartozó észterek vagy speciális szintetikus olajok

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) – Japán Autóipari Szabványügyi Szervezet

A JASO szabványokat elsősorban a japán autógyártók és motorkerékpár-gyártók használják. Különösen fontos a kétütemű és négyütemű motorkerékpárok esetében, mivel ezek a motorok eltérő kenési követelményeket támasztanak.

Főbb JASO besorolások:

  • JASO MA/MA2 – Négyütemű motorkerékpárokhoz, amelyeknél a motorolaj a kuplungot és a sebességváltót is keni
  • JASO MB – Négyütemű robogókhoz, ahol nincs nedves tengelykapcsoló
  • JASO FC/FD – Kétütemű motorokhoz, alacsony füstképződés és tisztaság érdekében

 

Mivel a 4 szervezet közül az Európai ACEA a legszigorúbb, ezért a megfelelő motorolaj kiválasztása során érdemes vagy erre vagy a gépgyártói szabványra hagyatkozni. Az ACEA jelenleg érvényes személygépjárművekre vonatkozó teljesítményszintjei itt kerülnek bemutatásra részletesen:

ACEA A/B kategória – Hagyományos benzin- és dízelmotoros személyautókhoz

Ez a kategória a hagyományos benzinmotorok és dízelmotoros személyautók, valamint könnyű haszongépjárművek követelményeinek megfelelő olajokat tartalmazza.

  • ACEA A3/B3 – Megszűnt
  • ACEA A3/B4 
    • Magas teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz
    • Kiemelkedő kopásvédelem és tisztaság
    • Hosszabb olajcsere-intervallumokra is alkalmas
    • Alkalmazható közvetlen befecskendezéses dízelmotorokhoz
  • ACEA A5/B5
    • Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
    • Csak olyan motorokhoz ajánlott, amelyekhez a gyártó kifejezetten ezt írja elő
    • Nem alkalmas régebbi vagy nagy terhelésű motorokhoz
  • ACEA A7/B7
    • A legújabb üzemanyag-takarékos teljesítményszint
    • Az A7/B7 kifejezetten a nagyobb nyomású, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős motorokhoz készült, amelyeknél az üzemanyag-hatékonyság és a kopásvédelem egyaránt kulcsfontosságú.
    • Üzemanyag-takarékosság: Alacsony viszkozitású, alacsony belső súrlódású olaj, amely hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez és a CO₂-kibocsátás mérsékléséhez.
    • Turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motorokhoz optimalizált: Kiemelkedő védelmet biztosít a LSPI (Low-Speed Pre-Ignition), azaz az alacsony fordulatszámú előgyújtás ellen, amely egy gyakori probléma a modern, kis köbcentis turbómotoroknál.
    • Új generációs közvetlen befecskendezéses benzines és dízelmotorokhoz
    • Start-stop rendszerrel ellátott járművekhez
    • Olyan autókhoz, ahol a gyártó kifejezetten A7/B7 teljesítményszintű olajat ír elő

ACEA C kategória – Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) olajok

A C-szériás motorolajok kifejezetten modern motorokhoz készülnek, amelyek kipufogógáz-kezelő rendszerekkel (pl. katalizátor, részecskeszűrő – DPF) vannak felszerelve. Ezek az olajok csökkentett szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalommal rendelkeznek, így segítenek a szűrőrendszerek élettartamának meghosszabbításában.

  • ACEA C1
    • Nagyon alacsony hamutartalmú olaj
    • Kifejezetten a legmodernebb dízelmotorokhoz készült
    • Kiemelkedő üzemanyag-megtakarítási képesség
    • Nem minden motor kompatibilis vele, ezért ellenőrizni kell a gyártói előírásokat
  • ACEA C2
    • Közepes hamutartalmú (Mid SAPS) olaj, amely segít csökkenteni a részecskeszűrők eltömődését
    • Üzemanyag-takarékos és alacsony súrlódású
    • Főként modern benzin- és dízelmotorokhoz ajánlott
  • ACEA C3
    • Közepes hamutartalmú olaj, amely a motor védelmére és hosszabb élettartamára fókuszál
    • Nem kifejezetten üzemanyag-takarékos, de nagyobb igénybevétel esetén jobban védi a motort, mint a C2
    • Széles körben alkalmazható modern járművekben
  • ACEA C4
    • Alacsony hamutartalmú olaj
    • Kifejezetten modern dízelmotorokhoz készült
    • Nem keverhető más olajokkal, mert speciális összetételű
  • ACEA C5
    • Rendkívül alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
    • Csak olyan motorokhoz alkalmazható, amelyekhez ezt a specifikációt írják elő
    • Továbbfejlesztett változata a C2-nek és C3-nak
  • ACEA C6 (legújabb szabvány)
    • Továbbfejlesztett üzemanyag-hatékonyság és motorvédelem
    • A legmodernebb motorok követelményeit figyelembe véve készült
    • Kiváló teljesítményt nyújt turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses motoroknál

5. Járműgyártói motorolaj szabványok

A motorolajok minőségét és teljesítményét nemcsak az ACEA, API, ILSAC vagy JASO szabványok határozzák meg, hanem az egyes járműgyártók saját előírásai is. A járműgyártói szabványok még fontosabbak, mint az általános teljesítményszintek, mert az adott gyártó motorjainak specifikus igényeire szabott követelményeket tartalmaznak.

Ezek a szabványok biztosítják:
Hosszabb motorélettartamot és megbízhatóságot
Kompatibilitást a modern kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel (pl. DPF, katalizátorok)
Megfelelő kopásvédelmet és lerakódásgátlást
Az előírt olajcsere-intervallumok betartását

Ha egy olaj nem felel meg a gyártó által előírt szabványnak, az akár garanciaelvesztést is eredményezhet, illetve hosszú távon károsíthatja a motort és a kipufogógáz-kezelő rendszereket

 

Legismertebb járműgyártók saját motorolaj-szabványai

A következő autógyártók rendelkeznek saját olajspecifikációkkal, amelyek meghatározzák az adott motorokhoz használható olajok követelményeit:

Volkswagen csoport (VW, Audi, Skoda, Seat)

  • VW 504.00 / 507.00
    • Hosszú csereperiódusú (LongLife) motorolaj benzines és dízelmotorokhoz
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-kompatibilis
    • 5W-30 viszkozitású olajok felelnek meg ennek
    • Kompatibilis: 2005 utáni VW, Audi, Skoda, Seat modellek
  • VW 502.00 / 505.00
    • Rövidebb olajcsere-periódusú benzin- és dízelmotoros autókhoz
    • 5W-40 vagy 10W-40 olajok felelnek meg
    • Kompatibilis: Régebbi Volkswagen-csoportos modellek
  • VW 508.00 / 509.00

    • Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos motorolaj
    • 0W-20 viszkozitás, amely alacsony súrlódású működést biztosít
    • Speciálisan az új generációs Volkswagen-csoportos motorokhoz készült
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) összetétel, amely kíméli a katalizátorokat és részecskeszűrőket (DPF)
    • Hosszú csereperiódusra (LongLife) optimalizált
    • 2018 utáni EA211 EVO benzinmotorok (VW Golf, Passat, Audi A3, Skoda Octavia stb.)
    • 2018 utáni EA288 EVO dízelmotorok
    • Újabb Audi, Seat és Skoda modellek, amelyek alacsony viszkozitású olajat igényelnek

BMW

  • BMW Longlife-04 (LL-04)
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-barát olaj
    • Hosszú csereperiódusokhoz (LongLife) fejlesztve
    • Kompatibilis: 2004 utáni BMW modellek, különösen dízelek
  • BMW Longlife-01 (LL-01)
    • Magas teljesítményű motorokhoz, de nem alacsony hamutartalmú
    • Főként benzinmotorokhoz ajánlott
    • Kompatibilis: 2001 utáni BMW modellek
  • BMW Longlife-17 FE (LL-17 FE)
    • Kifejezetten az újabb BMW benzinmotorokhoz készült
    • 0W-20 viszkozitás, amely csökkenti a belső súrlódást és növeli az üzemanyag-hatékonyságot
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) összetétel, amely kíméli a kipufogógáz-utókezelő rendszereket
    • Hosszabb olajcsere-intervallumokra tervezték
    • 2017 utáni BMW modellek, különösen a háromhengeres és négyhengeres B38, B48, B58 motorokkal
    • Nem használható a régebbi BMW-kben, amelyek LL-01 vagy LL-04 olajat igényelnek.

     

  • BMW Longlife-19 FE (LL-19 FE)
    • A legújabb BMW motorolaj  tervezett specifikáció
    • 0W-30 viszkozitás, amely különösen hidegindításnál biztosít jobb kenést és jobb motorvédelmet a szélsőséges motorműködés mellett
    • Teljesen szintetikus motorolaj
    • Továbbfejlesztett LSPI-védelem (Low-Speed Pre-Ignition – alacsony fordulaton történő előgyújtás elleni védelem)
    • Használható a BMW LL-01 és BMW LL-04 specifikáció használatát előíró modellekben is

Mercedes-Benz (Daimler, MB-Approval)

  • MB 229.51
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS), DPF-kompatibilis
    • Hosszabb csereperiódushoz ajánlott
    • Kompatibilis: 2005 utáni Mercedes dízel- és benzinmotorok
  • MB 229.5
    • Hosszú csereperiódusú, de nem Low SAPS
    • Kompatibilis: régebbi benzin- és dízelmotorok

General Motors (Opel, Chevrolet, Vauxhall, GM)

  • dexos2
    • Alacsony hamutartalmú olaj, amely DPF és TWC (háromutas katalizátor) védelemmel rendelkezik
    • Kompatibilis: 2010 utáni Opel, Chevrolet, GM modellek
  • dexos1 Gen 2
    • Kifejezetten benzines motorokhoz fejlesztett üzemanyag-takarékos olaj
    • Kompatibilis: Főként amerikai GM járművekhez

Ford

  • Ford WSS-M2C913-D
    • Alacsony viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj
    • Kompatibilis: Legtöbb Ford dízelmotor, kivéve újabb EcoBlue motorok
  • Ford WSS-M2C952-A1
    • Legújabb Ford EcoBoost motorokhoz kifejlesztett olaj
    • Kiváló LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) védelem

PSA Group (Peugeot, Citroën, Opel)

  • PSA B71 2290
    • Alacsony hamutartalmú (Low SAPS) olaj, amely DPF és katalizátorvédelemmel rendelkezik
    • Kompatibilis: Modern Peugeot és Citroën modellek
  • PSA B71 2312
    • Kifejezetten BlueHDi motorokhoz tervezett, extra üzemanyag-takarékos olaj
    • Kompatibilis: Legújabb Peugeot és Citroën dízelmotorok

 

A gyártói szabványok sokkal specifikusabbak, mint az ACEA vagy API szabványok, mert az egyes motortípusok sajátos igényeire szabják őket.
Az olajválasztáskor mindig a járműgyártó előírását kell elsődlegesen figyelembe venni, és csak utána az általános teljesítményszinteket.
✔ Ha nem megfelelő olajat használunk, az garanciaelvesztést, lerakódások kialakulását, gyorsabb motor- és részecskeszűrő elhasználódást eredményezhet.

Ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük az autó kézikönyvét vagy a gyártó ajánlásait, mielőtt motorolajat választunk!


6. Hogyan lehet megtalálni a megfelelő teljesítményszintet és szabványt?

A megfelelő motorolaj kiválasztása kulcsfontosságú a motor hosszú élettartama és megbízható működése szempontjából. Három fő módszerrel lehet ellenőrizni, hogy milyen olaj felel meg az autónknak:

1. Az autó gépkönyvének ellenőrzése

Az autó kézikönyve (vagy szervizfüzete) tartalmazza a gyártó által ajánlott motorolaj viszkozitási osztályát (pl. 5W-30, 0W-20) és a szükséges járműgyártói szabványokat (pl. VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB 229.51).
Ez a legmegbízhatóbb forrás, mert a motor tervezői határozzák meg az optimális kenőanyagot.

2. Motorolajgyártók online katalógusai

A nagyobb motorolajmárkák (pl. Castrol, Mobil, Total, Liqui Moly, Motul) rendelkeznek online keresőkkel, ahol az autó típusának (gyártmány, modell, motor) megadásával ajánlott olajokat lehet találni.
Gyors és egyszerű megoldás, különösen, ha az autó gépkönyve nincs kéznél.

3. Szakszervizek ajánlásai

A hivatalos márkaszervizek és független autószervizek is tudnak ajánlani megfelelő motorolajat a járműhöz.
✔ A márkaszervizek biztosan a gyártó által előírt olajat használják, viszont drágább lehet, mint egy független szerviz vagy saját beszerzés.

A legbiztosabb módszer az autó kézikönyvének ellenőrzése, de ha ez nem elérhető, akkor az online olajkeresők vagy a szakszervizek ajánlásai is segíthetnek a megfelelő motorolaj kiválasztásában. Fontos, hogy az olaj ne csak az ACEA/API teljesítményszintnek, hanem a gyártói specifikációnak is megfeleljen!


7. Konklúzió

Mit érdemes figyelni a motorolaj flakonján?

A motorolaj flakonján szereplő adatok kulcsfontosságúak az autó megfelelő kenése és hosszú élettartama szempontjából. A viszkozitási osztály (pl. 5W-30, 0W-20) azt mutatja, hogy az olaj hogyan viselkedik különböző hőmérsékleteken, míg a teljesítményszintek (API, ACEA, ILSAC, JASO) biztosítják, hogy az olaj megfelel a modern motorok technikai követelményeinek. Emellett a flakonon szerepelnek az autógyártók specifikus szabványai (pl. VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB 229.51), amelyek az adott motor egyedi igényeit veszik figyelembe.

Miért fontos ez? Ha az olaj nem felel meg az autógyártó előírásainak, az fokozott motorkopást, lerakódásokat vagy akár kipufogógáz-kezelő rendszer hibákat okozhat. Mindig ellenőrizzük az autó kézikönyvét, és válasszunk olyan motorolajat, amely pontosan megfelel a gyártó által meghatározott követelményeknek!

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*