A különböző fagyálló típusok keverésének kockázata – A Fagyálló Hűtőfolyadékok Típusai, Színei és Szabványai

A különböző fagyálló típusok keverésének kockázata – A Fagyálló Hűtőfolyadékok Típusai, Színei és Szabványai

A Fagyálló Hűtőfolyadékok Típusai, Színei és Szabványai

A fagyálló hűtőfolyadék elengedhetetlen a járművek hűtőrendszerének működéséhez, hiszen nemcsak a fagyás elleni védelmet biztosítja, hanem a motor hűtésében és a korrózió elleni védelemben is kulcsszerepet játszik. Az alábbiakban áttekintjük a különböző fagyálló típusokat, színeiket, és hogy mely VW szabványok vonatkoznak rájuk, majd rátérünk a megfelelő használatra, keverésre és a rendszeres csere fontosságára.

A legutóbbi cikkünkben az LSPI-ről, a csendes motorgyilkosról írtunk. Ezt a cikkünket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.

 

Fagyálló típusok és jellemző színeik

A fagyállók különböző technológiák szerint készülnek, melyek kémiai összetétele határozza meg azok használhatóságát.

  • IAT (Inorganikus Additív Technológia): Sötétzöld vagy kékeszöld színű, szilikát-alapú, hagyományos fagyálló, amely jellemzően 2-3 év használat után cserét igényel. A szilikátok védelmet nyújtanak az alumínium alkatrészek korróziójával szemben, és gyors védelmet biztosítanak, de az élettartamuk rövidebb.
  • OAT (Organikus Sav Technológia): Piros vagy rózsaszín színű, szilikátmentes fagyálló, amely hosszabb élettartamú, és gyakran megtalálható modern autókban. A korrózióvédelem itt szerves savakra épül, ami hosszabb idő alatt fejti ki hatását, de akár 5 évig is stabil maradhat a rendszerben.
  • HOAT (Hibrid Organikus Sav Technológia): Narancssárga vagy sárga színű, amely szilikátokat és szerves savakat is tartalmaz, kombinálva az IAT és OAT fagyállók előnyeit. Az európai autók körében elterjedt, mivel megbízható korrózióvédelmet nyújt, ugyanakkor hosszabb élettartamú.
  • Lobrid OAT: Kék vagy lila színű, környezetbarátabb, glicerin alapú fagyálló, amely a modern, alacsony kibocsátású motorokhoz lett tervezve. Magasabb hőmérsékleten is stabil, és széleskörűen használják az újabb modelleknél.

Ismert fagyálló szabványok – A VW szabványrendszer

A Volkswagen csoport által bevezetett G11, G12 és G13 szabványok ma már több autógyártó körében is iránymutatóak:

  • VW G11: Kék, kékeszöld vagy sötétzöld színű, szilikát-alapú IAT folyadék, jellemzően 1996 előtti járművekhez készült. A fagyás elleni védelmet és korrózióvédelmet biztosít, de viszonylag rövid élettartammal rendelkezik.
  • VW G12, G12+ és G12++ : Rózsaszín vagy piros színű, szilikátmentes OAT fagyálló, amely magasabb korrózióvédelmet és hosszabb élettartamot kínál, és a modern motorok számára készült.
  • VW G13: Rózsaszín, lila, sárga vagy uv-zöld színű, Lobrid típusú, glicerin-alapú, amely környezetbarátabb és alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik. Elsősorban a 2008 utáni motorokhoz és hibrid járművekhez javasolt, mert magasabb hőstabilitást kínál.
  • VW G12 EVO: Rózsaszín vagy lila színű 2019-ben bevezetett VW szabvány. z a Si-OAT készítmény a legkorszerűbb szerves sav technológiát alkalmazza etilénglikol bázisban, foszfát-, nitrit-, amino- és borátmentes.

A Fagyálló Helyes Bekeverése: Az Optimális Arány és Problémák a Helytelen Keverésből

A fagyálló hatékonyságának maximalizálásához fontos a tömény fagyálló helyes hígítása, általában desztillált vízzel. A legtöbb esetben a 50% fagyálló és 50% víz arány a legoptimálisabb.

Miért nem javasolt töményen használni a fagyállót?

A fagyállót hígítani kell, mert tömény állapotában elveszíti hővezetési képességét, ami a motor túlmelegedését okozhatja. Ezenkívül a hígítás nélküli fagyálló keményebb lerakódásokat képezhet, ami csökkenti a hűtőrendszer hatékonyságát és károsítja a belső alkatrészeket.

Túl híg keverés veszélyei

Ha túl híg a fagyálló, nem nyújt megfelelő védelmet fagy ellen, ami téli időjárásban a hűtőfolyadék megfagyásához, a hűtőrendszer repedéséhez és akár a motor meghibásodásához vezethet. Nyáron a hűtőfolyadék forráspontja csökken, ami növeli a túlmelegedés kockázatát.

A Különböző Fagyálló Típusok Keverésének Kockázatai

A fagyálló keverésének legnagyobb problémája, hogy az eltérő kémiai összetételű folyadékok reakcióba léphetnek egymással, és gélszerű anyagokat képezhetnek, amelyek eltömíthetik a hűtőrendszert. Ezen kívül a különböző típusok keverése korrózió kialakulásának a kockázatát jelentik.

Nagy általánosságban elmondhat, hogy egy modern fagyálló visszafelé általában kompatibilis a régebbi típusokkal, de ez nem általános érvényű szabály, mert vannak kivitelek.

A következő táblázat a VW szabványokkal rendelkező fagyálló hűtőfolyadékok keverhetőségét mutatja:

Példa: Mit okoz, ha egy modern autóba régi típusú fagyállót töltünk?

A modern autók hűtőrendszerei gyakran nagy hőmérsékleti ingadozásoknak vannak kitéve, amelyeket a Lobrid vagy OAT fagyállók képesek kezelni. Ha egy modern rendszerbe régi, szilikát-alapú fagyállót (például G11-et) töltünk, az eltérő kémiai összetétel gyorsabb korróziót és kicsapódást okozhat. Az eredmény lerakódások és eltömődések, valamint a hűtőrendszer teljesítményének romlása.

Hogyan kerüljük el a fagyálló keveredéséből eredő problémákat?

Ha kétséges, hogy milyen típusú fagyálló van a rendszerben, akkor vagy a gyártó ajánlásait követve válasszunk fagyállót, vagy válasszunk olyan univerzális fagyállót, amely több típusú hűtőrendszerrel is kompatibilis. Emellett mindig ajánlott teljes rendszermosást végezni a fagyálló cseréje előtt, hogy elkerüljük a vegyszerek keveredését.

A fagyállók keverhetősége kémiai összetételüktől függ, és bizonyos típusok (például az IAT és az OAT) nem kompatibilisek egymással. Ha különböző típusokat keverünk, kicsapódás és gélesedés léphet fel, ami lerakódásokat okozhat a hűtőrendszerben. Például, ha régi típusú (szilikát-alapú) fagyállót egy modern, OAT típusú rendszerbe töltünk, a kémiai reakció korróziót és eltömődést idézhet elő.

A Modern és Régi Fagyállók Keveréséből Eredő Kockázatok

Ha egy modern autó hűtőrendszerébe régebbi típusú fagyállót töltünk, az súlyos károkat okozhat. Ilyen lehet, ha egy gyárilag zöld fagyállóval feltöltött járműbe rózsaszín, vagy kékeszöld fagyállót töltünk. A modern rendszerek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, és különleges anyagokat használnak a korrózióvédelemre. Egy nem megfelelő fagyálló gyors korróziót, lerakódásokat és akár a rendszer meghibásodását is előidézheti.

A Hűtőfolyadék Időszakos Cseréjének Fontossága

Az időszakos csere azért is fontos, mert a fagyálló adalékai idővel lebomlanak, ami csökkenti a hűtőrendszer korrózió elleni védelmét. A régi folyadékban lerakódások alakulhatnak ki, amelyek eltömíthetik a hűtőradiátort és csökkenthetik a hűtőfolyadék áramlását.

Rendszeres csere hiányának következményei

  1. Korrózió: Az elöregedett fagyálló elveszíti korrózióvédelmi hatását, amely károsítja a vízpumpát és a hűtő csöveit.
  2. Hűtési problémák: Az elöregedett folyadék kevésbé hatékony a hőelvezetésben, ami túlmelegedéshez vezethet, különösen nagy terhelés vagy forró időjárás esetén.
  3. Ragasztóhatású lerakódások: Az oxidáció és lerakódások miatt a folyadék gél-szerűvé válhat, eltömítve a rendszert és csökkentve a folyadék áramlását.

A Fagyálló Szerepe a Jármű Hűtőrendszerében

A fagyálló nemcsak a fagyás és túlmelegedés ellen védi a hűtőrendszert, hanem szerepe van a korrózió elleni védelemben is, amely kulcsfontosságú a hűtőrendszer és a motor élettartamának megőrzésében.

 

A ciikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

 

 

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*