Szintetikus motorolajok keverhetősége

Szintetikus motorolajok keverhetősége

Szintetikus motorolajok keverhetősége – Mit érdemes tudni?

A motorolajok világában gyakran felmerül a kérdés: keverhetők-e a különböző gyártók szintetikus olajai egymással? A válasz nem egyszerű „igen” vagy „nem”, hiszen több tényező is befolyásolja, hogy a keverés okoz-e bármilyen problémát. Ahhoz, hogy ezt megértsük, először érdemes áttekinteni a motorolajok felépítését: az alapolajokat és adalékcsomagokat.

 

Legutóbbi cikkünkben a Mercedes Benz személyautók váltó-, hajtóműolaj és fagyálló szabványairól és gépgyártói jóváhagyásairól írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.

 

1. Az alapolajok típusai és keverhetőségük

A motorolajok 70–90%-át az alapolaj teszi ki, amely meghatározza az olaj alapvető fizikai tulajdonságait (viszkozitás, hőstabilitás, párolgási veszteség stb.). Az API (American Petroleum Institute) és az ILSAC szabványok alapján az alapolajok öt fő csoportba sorolhatók:

  • Group I. – Ásványi alapolaj, hagyományos finomítási eljárással készül.
  • Group II. – Hidrogénezett ásványi alapolaj, jobb oxidációs stabilitással.
  • Group III. – Magas hőmérsékleten hidrogénezett, ún. „HC-szintetikus” olajok.
  • Group IV.- Teljesen szintetikus PAO (poli-alfa-olefin) alapolajok.
  • Group V. – Egyéb szintetikus alapolajok (észterek, polialkilén-glikolok, stb.).

Keverhetőség szempontjából az alapolajok többsége jól elegyedik egymással. Egy IV. csoportos PAO alapolaj például gond nélkül keverhető egy III. csoportos HC-szintetikus olajjal, mivel kémiai szempontból ezek az olajfázisban homogén rendszert alkotnak. A problémák tehát ritkán az alapolajok keveréséből adódnak.


2. Motorolaj-adalékok – a teljesítmény lelke

A motorolajok 10–30%-át a különféle adalékok teszik ki. Ezek a vegyületek biztosítják azokat a speciális tulajdonságokat, amelyek az alapolajban önmagukban nincsenek jelen. A fő adaléktípusok és funkcióik:

  • Detergens/diszpergens adalékok – tisztán tartják a motort, lebegésben tartják a szennyeződéseket.
  • Kopásgátló adalékok (pl. ZDDP) – védik a fémfelületeket a súrlódástól és kopástól.
  • Korrózió- és rozsdagátlók – megakadályozzák a fémfelületek oxidációját.
  • Viszkozitás-index javítók – stabilizálják a viszkozitást különböző hőmérsékleteken.
  • Habzásgátlók – megelőzik az olajhab képződését.
  • Súrlódásmódosítók – javítják az üzemanyag-fogyasztást és a kenési hatékonyságot.

3. Adalékok keverhetősége – a valódi kockázat

Az adalékok többsége felületaktív anyag. Ez azt jelenti, hogy a motor fém- és lerakódásos felületein versengenek a „helyért”.

A gyártók által használt adalékcsomagok összetett, gondosan kiegyensúlyozott rendszerek. Egyes adalékok funkciói erősíthetik egymást, mások viszont kiolthatják egymás hatását. Ha az egyensúly felborul: bizonyos tulajdonságok túlzottan felerősödhetnek (például túl sok detergens adalék fokozott lerakódás-leválást okozhat, ami olajszűrő-eltömődést eredményezhet), míg más tulajdonságok gyengülhetnek vagy teljesen eltűnhetnek (például a kopásgátlás hatékonysága csökkenhet).

Különböző gyártók gyakran hasonló funkciójú, de eltérő kémiai összetételű adalékokat használnak. Ezek nem minden esetben kompatibilisek, ezért két eltérő gyártó olajának keverése kis mértékben is kockázatos lehet, különösen hosszú távú használat esetén.


4. Mikor „megengedett” a keverés?

Bár optimális esetben mindig azonos gyártó, azonos típusú motorolaját használjuk az olajcsere-periódus alatt, vannak kivételes helyzetek, amikor szükséges lehet két különböző olaj keverése:

  • Alacsony olajszint menet közben – ha nincs kéznél azonos típusú olaj, inkább töltsünk utána egy kompatibilis viszkozitású és teljesítményszintű motorolajat, mintsem alacsony olajszinttel közlekedjünk.
  • Vészhelyzeti kenés biztosítása – rövid távon a keverék is ellátja a kenési feladatot, és megóvja a motort a súlyos károsodástól.

Fontos: Az ilyen vészhelyzeti keverést követően mielőbb végezzünk teljes olajcserét és szűrőcserét, hogy az adalékegyensúly helyreálljon.


5. Összegzés – Alapolaj vs. adalékok

Az alapolajok nagy többsége egymással fizikailag keverhető, kémiai reakció nélkül. Az adalékcsomagok viszont érzékeny rendszerek, amelyek egyensúlyát a keverés könnyen felboríthatja. A különböző gyártók adalékai eltérő összetételűek lehetnek, így a hosszú távú keverés nem javasolt. Vészhelyzetben a keverés elfogadható, de utána a lehető leghamarabb olajcsere javasolt.

 

Végső tanács: A motorolaj kiválasztásakor ragaszkodjunk a gyártó által előírt viszkozitási osztályhoz és teljesítményszinthez, valamint lehetőség szerint mindig azonos típusú és márkájú olajat használjunk egy olajcsere-periódus alatt. Ezzel biztosíthatjuk, hogy a motorunk a lehető legjobb védelmet kapja, és elkerüljük a keverésből fakadó esetleges problémákat.

 

A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”

Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: olajosvili@gmail.com

Telefon: +36 30 285 8781

Rólunk

Bajomi Vilmos vagyok, az Olajos Vili alapítója. Az "Olajos Vili" név nem véletlenül ragadt rám – ügyfeleim így mentettek el a telefonjukba, mert mindig számíthattak rám, ha kenőanyagokról volt szó. Az olajipar iránti szenvedélyem és az évek során megszerzett széleskörű ismereteim révén váltam ismertté ezen a területen. Pályafutásomat 2007-ben kezdtem a Shell Hungary Zrt.-nél, ahol 2008-ban csatlakoztam az ipari kenőanyagok csapatához, mint Key Account Manager. Az itt töltött idő alatt mélyreható tapasztalatokat szereztem, különösen a gázmotoros és turbinás erőművek kenőanyagainak területén. A Shell nemzetközi gyáraiban szerzett ismeretek alapozták meg szakmai tudásomat. 2014-ben csatlakoztam a Lavina Szerviz Csoporthoz, Magyarország egyik vezető, márkafüggetlen kenőanyag-disztribútorához. Itt nem csak a Shell, hanem más jelentős márkák, mint a Mobil, Castrol, Eni/Agip, Total, Eurol, Texaco, Petronas és Q8 kenőanyagaival is intenzíven foglalkoztam. Ez az időszak lehetőséget adott számomra, hogy több gyártó fejlesztő központjába is betekintést nyerjek, és részt vegyek egyedi kenőanyagok kifejlesztésében és értékesítésében. 2016-tól a Lavina Szerviz Kft.-nél betöltött értékesítési pozíciómmal párhuzamosan az OlajShop.hu webáruház egyik tulajdonosaként a webáruház fejlesztése és irányítása is bekerült a napi feladataim közé. A szakmai vezetésem alatt a webáruház értékesítést közel tízszeresére, a látogató számát pedig közel hússzorosára növekedett, ami jelentős szakmai sikert hozott számomra, és tovább bővítette kapcsolati hálómat az iparágban. 2023-ban úgy döntöttem, hogy új kihívások után nézek, és létrehoztam az OlajosVili.hu-t. Ezen a platformon az elmúlt 15 év során szerzett tapasztalataimat osztom meg, hogy segítsek másoknak eligazodni a kenéstechnika bonyolult, de izgalmas világában. Az OlajosVili.hu célja, hogy hiteles információkat és gyakorlati tanácsokat nyújtson mindazoknak, akik megbízható megoldásokat keresnek a kenőanyagok területén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*